De Kawasaki Z1000SX en Ninja 650

Stevige neuscorrectie voor Z1000SX

Het grootste Kawasaki-nieuws van deze Intermot, is de nieuwe Z1000SX. Om de simpele reden dat het voor de groenen uit Kobe een van de belangrijkste modellen uit het gamma is. De SX blies vrijwel op eigen houtje het aloude ‘sport-toer’-genre weer nieuw leven in. Optisch is er vooral sprake van een stevige neuscorrectie, waarbij de nadruk duidelijk(er) wordt gelegd op de sportieve aspiraties van de SX. Prettige bijkomstigheid is dat het frontaal oppervlak is toegenomen en het ruitje eveneens in omvang is gegroeid. Kortom: de windbescherming belooft een serieuze boost te hebben gekregen. Net als voorheen blijft het ruitje in drie standen te verstellen. Ook de zadels voor rijder en duo werden onder handen genomen (breder, dikker) om het comfortgehalte verder op te krikken. 

Over motor en rijwielgedeelte rept Kawa nog geen woord, maar laten we het erop houden dat het er vrij vertrouwd uitziet. Frame, swingarm, uitlaten, veerelementen, remmen en de bekende 1043cc vier-in-lijn lijken zonder al te grote aanpassingen te zijn meeverhuisd uit de ‘oude’. Maar goed, wel even een slag om de arm hier. De grootste aanpassing zit ’m in de elektronica van de SX. Na het debuut in de ZX-10R vorig jaar laat Kawasaki de Inertial Measurement Unit (IMU) nu ook neerdalen in de elektronicaboedel van de SX. Deze fijngevoelige digitale gyroscoop/acceleratiemeter betekent een stevige upgrade voor de werking van het traction control systeem (voorheen vrij basic) en het toepassen van bochten-ABS. Binnenkort meer details in MOTO73.

Sportieve Ninja 650

Met het uitsterven van de supersport proberen de fabrikanten op creatieve wijze nieuwe invulling te geven aan het ‘sportieve middensegment’. Zo ook Kawasaki. Het merk boog zich nog eens goed over de ER-6 en concludeerde dat vanuit die basis, met wat effectieve aanpassingen, een heel sympathieke sportmotor te fabriceren moest zijn. Met resultaat. De 650cc-paralleltwin kennen we al uit de ER6-n én -f, de Versys en de Vulcan S, en dit blok mag nu dus ook plaatsnemen in het buizenframe van de Ninja 650. Frame en (banaan)swingarm lijken een direct afgeleide van die van de Versys 650, al claimt Kawasaki wel een gewichtsreductie van liefst 19 kg. Al is niet helemaal duidelijk ten opzichte van welk model. Hoe dan ook, de ER6 kennende, belooft dit een uitermate prettige cocktail te zijn voor een heerlijk laagdrempelig potje knallen. Uiteraard mikt Kawasaki vooral op de jongere doelgroep, getuige ook de mogelijkheid de 650 uit te rusten met een 35kW-kit. Waar wij vooral naar uitkijken is een Ninja 650 Cup!

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?