De Triumph Tiger 800 is vernieuwd!

Kreeg de Street Triple R onlangs al de X-toevoeging, Triumph heeft nu hetzelfde gedaan binnen de Tiger 800-reeks, met een algemene update voor de Tiger 800 levert dat nu vier versies op: de XC, de XCX, de XR en de XRX. Hierbij zijn de modellen die met een X eindigen dus uitgerust met extra’s zoals handkappen, een uitgebreide boordcomputer, een comfortzadel, zelfdimmende knipperlichten, een middenbok, cruisecontrole en handkappen, dit afhankelijk van het gekozen model, you understand?

Zoals we gewend zijn is zijn de XC-uitvoeringen op het onverharde terrein gericht, en heb je met een XR een straatmodel in handen. Voor alle modellen heeft Triumph het motorblok en de versnellingsbakken licht onder handen genomen en zijn de triple’s zuiniger en iets sterker geworden.  Volgens Europese testresultaten is het brandstofverbruik tijdens wisselend gebruik 17% verbeterd, naar 1 op 23. Reken hierbij de 19liter-tank en je weet dat de actieradius nu 437 kilometer is.

Belangrijker is het nieuwe ride-by-wire-systeem, waar de nodige elektronica op aansluit. Hierdoor is tractiecontrole nu standaard en hebben de X-modellen zelfs cruisecontrole. Schakelbaar ABS is ook standaard, nieuw snufje is dat bij de luxere X-modellen de ABS-instellingen meeschakelen met de ingeschakelde rijmodus.

En die drie rijmodi werken weer samen met de vier te programmeren gasreactie-standen en andere instellingen. Zo wordt in de offroad-modus het ABS, tractiecontrole en de gasreactie in offroad-stand gezet, terwijl je ook een usermodus hebt die je zelf kunt instellen qua tractiecontrole, ABS en de gasreactiemappings. Dit is allemaal onder het rijden te verstellen, alleen als je de tractiecontrole of het ABS geheel uitschakelt moet je even helemaal stil gaan staan.

De vering wordt verzorgd door Showa, maar ook door WP. Dat laatste is interessant en we zien het terug op de offroad-gerichte XC-modellen. Los van al deze details is ook het uiterlijk een klein beetje veranderd. Andere radiatorkappen en zijpanelen voor de tank geven de Tiger een iets ander aanzien.

Prijzen en leverbaarheid zijn ons nog niet bekend.

[justified_image_grid ids=21188,21189,21190,21191,21192,21193,21194,21195,21196,21197,21198,21199,21200,21201,21202,21203,21204,21205,21206,21207,21208,21209,21210,21211,21212,21213]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?