De wonderlijke Manuel Poggiali

Hoewel Manuel Poggiali een geboren en getogen San Marinees is, wordt hij al op jonge leeftijd omarmd door het Italiaanse volk. Logisch, want Manuel blijkt een ongekend talent. Vanaf z’n eerste meters op het circuit spat de klasse er van af en in 2001 pakt hij dan ook al zijn eerste wereldtitel, die van de 125cc. Hij is dan 18. In 2002 mist hij het wereldkampioenschap op het nippertje, maar als rookie in de 250cc pakt hij in 2003 al zijn tweede wereldtitel. Een echte wereldster is geboren: de 20-jarige Manuel Poggiali zal binnen afzienbare tijd een smaakmaker in de allerhoogste klasse zijn, daar wordt niet aan getwijfeld.

Hoe anders kan het lopen… Het racejaar dat volgt blijkt desastreus. Hoewel er een geweldige strijd met Dani Pedrosa wordt verwacht, Pedrosa komt als dominerend kampioen over vanuit de 125cc-klasse, komt er van de strijd niets terecht. Poggiali scoort negen nul-scores en eindigt dat jaar als negende. Daarna volgen meer klappen. De San Marinees stapt zonder succes terug naar de 125cc-klasse, om daarna toch weer 250cc te gaan rijden. Ook dat gaat bepaald niet volgens wens en Poggiali besluit te stoppen. Na een jaar, het is 2008, besluit hij toch weer te gaan racen. Helaas, opnieuw blijven de resultaten uit en na acht races wordt de stekker uit Poggiali’s GP-carriere getrokken. De carriere van wat ooit één van de grootste talenten aller tijden leek te zijn, doofde als een nachtkaars. Na jaren van radiostilte is Poggiali momenteel weer actief in het Italiaanse Superbike-kampioenschap.

MOTOR Magazine-sportredacteur Jarno van Osch zocht Poggiali onlangs op in Italië. Poggiali gaf antwoord op de vraag die we allemaal willen stellen: ‘Wat ging er mis?’ Poggiali antwoordt open, praat openlijk over z’n mentale drempels, angsten en de crash op Estoril die z’n carriere beïnvloed heeft. Verder vertelt Poggiali over het vroege overlijden van zijn vader en de motivatie die ‘m dat gaf, over z’n werkzaamheden tijdens z’n sabbaticals en over het waarom hij zijn zoon liever voetballer ziet worden als motorcoureur. En over veel meer, natuurlijk.

Het gehele interview en een terugblik op de carriere van Poggiali is te lezen in MOTOR Magazine editie 8 van 2014, die sinds gisteren in de winkels ligt.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.