zaterdag 20 april 2024

Den Bosch zegt nee tegen de ‘atoombom onder de verkeersdrempels’

De Actibump. Het kan zomaar zijn dat je er nog nooit van gehoord hebt. Heel vreemd is dat niet, want deze Zweedse uitvinding wordt gelukkig nog maar in een paar landen gebruikt. Zweden, Duitsland, Tsjechië en Australië om precies te zijn. Toch is het wel heel handig om te weten wat de Actibump precies is, want ook Nederlandse gemeenten raken bekend met de ‘atoombom onder de verkeersdrempels’, zoals Autobahn.eu de Actibump mooi omschreef.

Klap

Waar we het precies over hebben? De Actibump is een stalen plaat in een stalen frame. Als de bijbehorende radar ontdekt dat je te snel rijdt, zakt de achterkant van de plaat zes centimeter naar beneden en klap je dus op een dikke stalen balk, zoals in onderstaande film goed te zien is.

Begin juni werd duidelijk dat GroenLinks op een aantal plaatsen in Den Bosch een proef met de Actibump wilde. Gelukkig is inmiddels al duidelijk geworden dat het niet zover gaat komen, vanwege te onveilig en te duur. Te duur omdat je voor de 50.000 euro die één Actibump kost, je zo’n twintig ‘gewone’ drempels kunt aanleggen. En te duur omdat er ook een speciaal systeem moet komen voor hulpdiensten. Het zou immers vrij matig zijn als bijvoorbeeld een ambulance gelanceerd zou worden terwijl er iemand in ligt die zo snel mogelijk naar het ziekenhuis moet.

2015

Dat ‘ie te onveilig was, bleek al in 2015… Toen testte de Zweedse belangenvereniging SMC de drempel en liet daarna weten zich vooral zorgen te maken over de gladheid van de stalen plaat, met name bij regen.

Ernstige beklemmingen

Maar er is nog een heel groot probleem, zo weet de Motorrijders Actie Groep ons te melden. Literatuuronderzoek laat namelijk zien dat de duikdrempel in onder meer woonerven en wegen met fietsers, motoren en andere tweewielers niet gebruikt kan worden in verband met een te groot risico op ernstige beklemmingen (naast natuurlijk het risico op vallen vanwege gladheid).

Gelanceerd

De Actibump zou daardoor alleen mogelijk zijn op ‘50 km-wegen’ met fysiek gescheiden rijbanen, maar wordt daar gelukkig weer te gevaarlijk geacht voor motoren, die bij een neergelaten drempel gelanceerd zouden kunnen worden. Verder is er angst voor mogelijke schade, trillingen en geluidsoverlast voor omwonenden. De duikdrempel zou daarmee, aldus de Motorrijders Actie Groep, alleen geschikt zijn voor zones met een snelheidslimiet van 20 kilometer per uur. En juist die kennen we niet in Nederland.

Gered

De conclusie: de Actibump leent zich dus nog niet (…) voor toepassing in Den Bosch en daarmee dus eigenlijk ook voor heel Nederland. De ingewonnen informatie is bovendien met andere gemeenten besproken, dus voorlopig lijken we gered te zijn van de Actibump.

Mocht je toch iets horen over de mogelijke komst van de Actibump. Laat het ons en de Motorrijders Actie Groep dan zeker weten.

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

1 Reactie

  1. Dit is beslist geen nieuwe vinding die nu mogelijk in Nederland gebruikt gaat worden.
    In Uithuizermeeden, ( voormalige gemeente Eemsmond )komende vanuit de richting Roodeschool, heeft bij de ingang va de bebouwde kom enige jaren geleden een (soortgelijk) apparaat gelegen.
    Ondanks dat ik fel tegen deze apparatuur ben, moet ik toegeven dat het wel werkte en iedereen met 50 de bebouwde binnenreed. Van schade is nooit geen sprake geweest. Het ding is verwijderd nadat er iets verderop een rotonde werd aangelegd.

Reacties zijn gesloten.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen