donderdag 12 december 2024

Politie Nederland wordt groen

Nee, niet letterlijk. De politie is een pilot gestart met emissieloze voertuigen, waaronder motorfietsen maar ook auto’s en speed pedelecs. Die voertuigen worden gerouleerd tussen basisteams in de eenheden Midden-Nederland, Oost-Nederland en Amsterdam. Met de pilot wil de politie erachter komen of ze eventueel ook kunnen overstappen en wat bij zo’n overstap de valkuilen zijn.

Geruisloos

Elk basisteam krijgt vier maanden om de voertuigen uit te proberen. Met drie teams wordt er dus een jaar getest. In verschillende omgevingen en tijdens verschillende seizoenen. Pim Miltenburg, hoofd operatie Oost Nederland en voorzitter van de stuurgroep 0-emissie: ‘Ik ben benieuwd of mensen er in druk verkeer van schrikken als er ineens een politieauto langsrijdt, omdat ze niks aan horen komen. Maar ook wat er gebeurt als je een melding krijgt en je kunt geruisloos aan komen rijden.’

Stroomcapaciteit

Er moet uiteraard ook praktisch worden getest. Met de laadtijd en actieradius van de elektrische voertuigen, bijvoorbeeld. ‘Het regelen van de infrastructuur die nodig is om te testen was nog het meeste werk in de voorbereiding. Want elk voertuig moet worden opgeladen en daar zijn laadpalen voor nodig op de parkeerplaats. Dan moet je dus ook rekening houden met de stroomcapaciteit van het bureau. Mocht nou blijken dat het opladen erg lang duurt, dan hebben we uiteindelijk een groter wagenpark nodig om inzetbaar te blijven’, aldus Miltenburg.

Actieradius

De motor die getest wordt is een Zero DSR 14.4 Black Forest, waarbij het bedrijf ModiForce werd gevraagd om deze Zero om te bouwen tot een motor voor politie-inzet. Een klusje dat je niet zomaar doet, want een elektrische motorfiets heeft in vergelijking met een elektrische auto een kleinere accucapaciteit. Zowel de sirene als het zwaailicht, om zo maar even twee dingen te noemen, maken ook van die accucapaciteit gebruik en daar zit de uitdaging dan ook vooral. Het stroomverbruik van die systemen moet tot een minimum beperkt worden om de actieradius van de motorfiets zo groot mogelijk te houden.

Over een jaar weten we of dat gelukt is. We zijn benieuwd!

Zero DSR 14.4 Black Forest
De motor die getest wordt is een Zero DSR 14.4 Black Forest, waarbij het bedrijf ModiForce werd gevraagd om deze Zero om te bouwen tot een motor voor politie-inzet.
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen