dinsdag 16 april 2024

Digitaal ontwerper Oberdan Bezzi rendert Triumph Trident 660 RR

Het landschap van de middelzware sportmotoren heeft een grote verandering ondergaan in het kielzog van de Aprilia RS 660 en de Yamaha YZF-R7. Ook andere fabriknten kunnen met een beetje goede wil een racer in de categorie middengewicht positioneren. Een voorbeeld is de Trident 660 naked bike van Triumph.

Hoewel de triple sportmotor niet op het startveld van een Twins Cup kan verschijnen, weerhield dat de digitale ontwerper Oberdan Bezzi er niet van om zich een Triumph Trident 660 RR voor te stellen. Toegewijde Triumph-fans zitten te springen om een vervanger voor de Daytona 675 sinds het merk uit Hinckley het supersportmodel in 2017 uit productie nam. Triumph heeft dan wel een special-edition Daytona 765 Moto2 uitgebracht in 2020, maar het model is sindsdien niet meer opgenomen in de line-up van het merk.

In plaats van de terugkeer van de Daytona denkt Bezzi dat het nieuwe 660-platform een betere kans maakt op de huidige sportmotormarkt. Met de vloeistofgekoelde, DOHC, 660cc driecilinder die 80 pk en 63,7 Nm koppel levert, concurreert hij rechtstreeks met de Tuono 660 van Aprilia en de MT-07 naked bikes van Yamaha. Zet er een kuip en een op de racerij geïnspireerd kuipwerk op en Triumph zou ook de strijd kunnen aangaan met de RS 660 en de YZF-R7. Tenminste, dat is wat het ontwerp van Bezzi suggereert.

Natuurlijk blijven de triple van de 660, het stalen buizenframe en de dubbelzijdige achterbrug behouden, maar de rest van de Trident 660 RR is in overeenstemming met de moderne designelementen van de sportmotor. De neo-retro lijnen van de Trident 660 maken plaats voor een hoekige tank en carrosseriedelen. Voor de voorkuip grijpt Bezzi zelfs terug naar de Triumph Tiger Sport 660.

Naast de agressief vormgegeven carrosserie rechtvaardigt Bezzi de RR-aanduiding met een Brembo-remklauw voor, een radiale hoofdremcilinder voor en een op de Moto2 geïnspireerde uitlaatpijp van de Daytona 765. De voorkant van de Triumph 660 RR is ook voorzien van Öhlins, maar we kunnen de achterschokdemper niet goed zien op de gerenderde afbeelding. Hopelijk neemt Triumph notie van de productieve digitale ontwerper en komt het bedrijf in de nabije toekomst met een Trident 660 RR die net zo is uitgerust.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen