Dit betekent de versoepeling van coronaregels voor motorrijders

Met horten en stoten trekt de motorwereld zich in corona-tijden langzaam weer in gang. Crossers kunnen net als MotoGP-fans opgelucht adem halen, kilometervreters met vakantieplannen nog niet.

We gaan weer crossen

Wat wil je het eerste horen? Het goede of het slechte nieuws? Laten we met het zoet beginnen. Vanaf 11 mei gaan de motorcrossbanen weer open. Het luie coronavet kan er dus volgende week weer op de knippen afgetraind worden. De anderhalve meter regel blijft wel van kracht. Dat wordt dus oefenen op een raketstart. Zeker omdat vanaf 1 september weer wedstrijden gereden kunnen worden.

Twee GP’s achter elkaar

Het MotoGP-circus ligt al tijden volledig op zijn gat, maar mogelijk komt daar eind juli en begin augustus verandering in. De Dorna onderzoekt momenteel of het mogelijk is om op 19 en 26 juli een GP te organiseren op het circuit van Jerez. Blijkt die mogelijkheid te bestaan dan moet de FIM nog wel even akkoord gaan. Geeft ook die club zijn jawoord dan opent het MotoGP-seizoen met de GP van Spanje en een week later – op hetzelfde circuit – met de GP van Andalusië.

Alle berichten rondom Corona en het effect op motorrijden en de motorbranche

WK Superbike

Spanjaarden zijn werkelijk bevoorrechte mensen. In het voorstel van de Dorna is er ook sprake van een ronde van het WSBK. Ook dat vindt plaats op het circuit van Jerez, maar dan op twee augustus. Met een beetje mazzel zien de Spanjaarden dus in drie weekenden tijd drie topwedstrijden. Voor de rest van de wereld rest slechts het beeldscherm, maar zelfs dat zou al fantastisch zijn.

Geen Alpenpassen scoren

Dan gaan we nu helaas verder met het reeds aangekondigde slechte nieuws. Onze motor rijdende zuiderburen mogen weer rijden, maar de Rijksoverheid ontraadt nog altijd plezierreisjes naar het buitenland. Voor het hele Schengengebied geldt Code Oranje en er wordt nog altijd met klem geadviseerd om geen vakantiereizen te maken. Dat weekje bergpassen pakken in de Alpen zit er dus voorlopig niet in.

Dan maar op eigen bodem

Er zit voorlopig niets anders op dan binnen de landsgrenzen te rijden. De halve buitenwacht verkettert je weliswaar, maar het is toegestaan en ontspannend tegelijk. Het is alleen niet zo moeilijk te voorspellen dat er maatregelen genomen gaan worden op toeristische pleisterplaatsen. Je kunt er vergif op innemen dat de lokale veiligheidsregio ingrijpt op plaatsen waar het lastig wordt om anderhalve meter afstand van elkaar te bewaren. Misschien is het daarom handig om niet de Posbank als eindbestemming in het navigatiesysteem te kloppen, maar Lauwersoog of Stampersgat.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?