Dit is de 2022 BMW K 1600 line-up

Dit is de 2022 BMW K 1600 line-up. BMW heeft z’n zescilinderserie gereed voor 2022. Van de K1600 GT tot de luxueuze K 1600 Grand America; de aandacht ging vooral uit naar de zescilinder om die klaar te stomen voor Euro5. De zijdezachte zescilindermotor is uitgerust met een nieuw elektronisch BMS-O managementsysteem met twee klopsensoren en twee extra lambdasensoren.

Vermogen blijft gelijk

Het opgegeven vermogen blijft 118 kW/160 pk, maar het wordt 1.000 tpm lager geleverd dan de vorige motor (6.750 tpm). Het koppel verbetert ook en stijgt van 175 naar 180 Nm bij 5.250 tpm. Op het nieuwe zescilinderplatform – dat BMW vertrouwelijk Platform 2.0 noemt – debuteert ook het MSR-systeem, dat het motorkoppel regelt en stabiliteitsverlies voorkomt wanneer de motor te sterk wordt afgeremd als gevolg van het plotseling dichtdraaien van het gashendel of abrupt terugschakelen op gladde ondergrond.

BMW R 18 Bagger 2021 test

Chassis en elektronica

De K1600 2022 beschikt over de elektronische vering Dynamic ESA Next Generation met zelfnivellerende (d.w.z. actieve) vering, evenals nieuwe Full-led-koplampen met dagrijlicht en nog krachtigere adaptieve koplampen. Een nieuw 10,25-inch tft-kleurenscherm met geïntegreerde navigatie en connectiviteitsfuncties maakt het plaatje compleet. De K 1600 GTL en Grand America krijgen ook een nieuw audiosysteem als optie af fabriek.

K 1600 GT

De K 1600 GT is de meest dynamische van de vier, met het oog op de sportieve rijder. Het is geen toeval dat hij in 2022 arriveert met de nieuwe (op het zescilinderplatform) Motorsport-kleurstelling in wit/rood/blauw.

K 1600 GTL

De K 1600 GTL is comfortabeler en luxueuzer en ergonomisch verfijnd, met een meer ontspannen rijpositie en de standaard topkoffer, die ook dienstdoet als rugleuning voor de passagier.

K 1600 B

De K 1600 B neigt naar een meer Amerikaanse smaak. Als een goede bagger biedt hij de karakteristieke lijnen, met een laag, weelderige achterkant, maar met een iets minder traditioneel uiterlijk.

K 1600 Grand America

Gebaseerd op de K 1600 B, is de K 1600 Grand America nog verder op de Amerikaanse leest geschoeid. Het Grand America-pakket maakt van de K 2600 B de top op het vlak van comfort, zowel voor rijder en passagier. Je krijgt veel goodies met het premium Grand America pakket, zoals BMW’s nieuwe Audio 2.0 systeem (het is een optie op de K 1600 B). Het belangrijkste kenmerk van het 2.0 systeem is dat het nu is geïntegreerd in het elektrische systeem van de motorfiets, in plaats van dat het onafhankelijk is zoals voorheen. Het heeft ook verschillende vooringestelde profielen, uitgebalanceerd voor verschillende scenario’s (bijvoorbeeld een voor audio in de helm, een voor zonder) die volgens BMW een breed geluidsbereik bieden, zelfs op snelwegsnelheden. Een andere coole eigenschap is dat de radioantennes in de carrosserie zijn geïntegreerd.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?