woensdag 1 februari 2023

Dit zijn de 6 motortrends voor 2023

Hoewel de kans groot is dat je dit verhaal nog net in 2022 leest, draait ook in de motorwereld alles al om 2023. Het jaar van speciale laders met een voedingstand voor je dashboard, remblokken die geen fijnstof uitstoten, heel veel 800cc-twins en helaas ook het jaar van dikke leveringsproblemen in de motorbandenwereld.

Minder fijnstof door speciale remmen

Ook wij ontkomen niet aan de fijnstofcrisis. Dat het uit de uitlaat komt is bekend, minder bekend is dat schadelijk fijnstof ook in hoge mate vrijkomt bij het remmen. Brembo komt met een oplossing in de vorm van hun Greenance-remblokken, waarvan diverse varianten verkrijgbaar zijn, van gesinterd tot carbon-keramisch. Ze zijn vervaardigd zonder koper en nikkel, waardoor er minder gevaarlijke fijnstof ontstaat. De blokken gaan daarnaast ook nog eens vijftien procent langer mee en geven tien procent meer frictie, volgens Brembo. Doe er je voordeel mee.

Boordcomputerproblemen door accutrouble

Een trend die we al enkele jaren zien is dat analoge dashboards plaatsmaken voor digitale tft-kleurenschermen met smartphone-connectiviteit. Want hoe moet je nou weten of je lekker hebt gereden als je dat niet op je smartphone kunt aflezen? Maar goed, de smartphone geeft extra mogelijkheden, zoals je elektronische vering afstellen via een app, je navigatie op het dashboard projecteren en zelfs je whatsappjes lezen of voor laten lezen. En niet te vergeten: de connectiviteit stelt fabrikanten in staat data van jouw motor te verzamelen – en data zijn het nieuwe goud.
Nadelen heeft deze modus ook: omdat er veel informatie getoond kan worden, gebeurt dat ook, vaak in lettergrootten die voor 45-plussers zonder leesbril niet meer te lezen zijn. Nog een nadeel is dat bijna alles via het dashboard werkt. Had je vroeger een knop voor je dagteller en een voor je handvatverwarming, nu moet alles via menuknoppen en menustructuren. Dat vraagt aandacht – niet altijd even veilig – en elke fabrikant verzint zijn eigen interface. Wie een nieuwe motor koopt, zal dus een paar keer een half uurtje met de knoppen en het dashboard in de weer zijn om er de weg in te leren kennen. Om daarna tot de ontdekking te komen dat de motor niet meer start, aangezien zo’n dashboard best wat stroom lust en accu’s standaard onderbemeten zijn. Eenzelfde probleem ontstaat als de firmware van je motor geüpdatet wordt – nu gebeurt dat doorgaans bij een dealer, maar in de toekomst vaak ‘over the air’. Wordt de accuspanning daarbij te laag, dan kan de boordcomputer onherstelbaar beschadigd raken. Tecmate brengt daarom een nieuwe serie Optimate-laders, die behalve de laadprogramma’s ook een ‘voedingsstand’ hebben, die voor een continue laadspanning zorgt bij updaten of bij dashboard studie-uurtjes.

Een nieuwe middenklasse

Een jaar of vijftien geleden was er – generaliserend gesproken – een onderverdeling: sportieve motoren en toermotoren hadden viercilinder-in-lijnmotoren, allroads hadden vaak V-twins, omdat die smaller en lichter zijn dan viercilinders. Beide concepten blinken uit door een trillingvrije loop, omdat ze van zichzelf uitstekend in balans zijn. Tweecilinder-in-lijnmotoren hebben dat voordeel niet: die hebben een balansas nodig om trillingen te elimineren. Deze motoren zag je ook voornamelijk in de lichte ‘rijlesmotoren’, zoals de Kawasaki ER5, de Honda CB500 en de Suzuki GSX500. De laatste jaren is daar een kentering in gekomen. Yamaha heeft in de MT-07-serie een tweecilinder-in-lijnmotor met 690 cc, de Kawasaki is opgewaardeerd naar een 650cc-blok in de Z650, Ninja 650 en Versys 650. Honda kwam met een Africa Twin 1000, die in plaats van de oude 750cc-V-twin een 1000cc-tweecilinder-in-lijn had. Dat bleek een trendsetter. KTM volgde met een Adventure 790, inmiddels opgewaardeerd naar 890 cc, waarbij de oude 75°-LC8-V-twin vervangen was door een tweecilinder-in-lijnmotor met verzette kruktappen, zodat deze dezelfde vonkinterval had als de V-twin. Husqvarna daarmee ook. CFMoto heeft een MT800 met het KTM 790-blok.

Nu krijgt de trend een verder gevolg: Honda heeft de Hornet en Transalp, beide met een 750cc-tweecilinder-in-lijn, waar de Hornet voorheen een viercilinder-in-lijn had en de Transalp een V-twin. Suzuki brengt tussen de V-Strom 650 en de V-Strom 1050 nu ook een V-Strom 800, met een tweecilinder-in-lijnmotor, die ook de nieuwe GSX-8S aandrijft. Benelli komt met een TKR800, een allroad met 745cc-twin. QJ-motor, een Chinese fabrikant, brengt twee allroads: de SRT700 en de SRT800, met een tweecilinder-in-lijnmotor, hoewel ze met de SVT650X ook een V-twin in het gamma hebben. Hun SRV-custom en de SRK-supersport hebben dan weer een tweecilinder-in-lijnmotor. Dan is er ook nog een merk als Voge, dat met een Valico DS900-allroad komt, ook met een tweecilinder-in-lijn. Die schijnt afkomstig te zijn van BMW. Kortom: er is een nieuwe middenklasse ontstaan rond de 800 cc, waarbij collectief wordt gekozen voor de tweecilinder-in-lijnmotor, omdat deze goedkoper en korter bouwt dan een V2-motor en goedkoper en veel smaller dan een viercilinder-in-lijn.

Nieuwe bandenboeren

Als er iets een trend is in bandenland, dan is het dat veel merken te kampen hebben met leveringsproblemen van grondstoffen en de markt dientengevolge gebukt gaat onder leveringsproblemen van banden, vooral in de wat afwijkende maten. Daar zie je dan andere merken naar boven borrelen. Zo levert Parts Europe een assortiment offroad- en allroadbanden van het Australische Motoz. Een completer assortiment biedt het Turkse Anlas, van supersportband tot winterband of allroadslof, die laatste zelfs in V-snelheidscodering, dus geschikt voor snelle allroads. De overtreffende trap daarvan is de Tsjechische bandenspecialist Mitas. Deze biedt een heel nieuw assortiment banden, waaronder mono- en duo-compoundbanden voor supersports en banden voor offroads en allroads, eveneens in V-codering. Vanaf 2023 staat de KTM 890 Adventure R standaard op Mitas-banden, waarmee deze Tsjech zich toch definitief in de categorie A-merken schaart. En ze zijn nog eens leverbaar ook!

Autogigant ontdekt motorwereld

Fijnstof en veiligheid zijn twee onderwerpen die bij motorrijders wellicht wat minder leven, maar ontwikkelingen zijn er wel. We zien bij de GP’s al dat er met airbagpakken wordt gereden. Honda heeft een GoldWing met airbag en er zijn diverse kledingfabrikanten die airbagjassen op de markt brengen, waaronder Alpinestars en Dainese. Waar we nog nooit van hebben gehoor is airbagfabrikant Autoliv. Die heeft een motorfietsairbag, helmairbag en een airbag voor motorjassen ontwikkeld. Autoliv is niet de eerste de beste. Als je een Europese auto hebt, is die waarschijnlijk voorzien van een heel roedel airbags van deze fabrikant uit het Zweedse Trolhättan, dat een eigen crashbaan en een eigen ‘testkruispunt’ heeft. De vraag is welk kledingmerk ‘de handschoen oppakt’.

Elektrisch leeft vooral bij Kawasaki en ‘andere’ merken

Vooralsnog wordt aangenomen dat er vanaf 2035 nog steeds motorfietsen met verbrandingsmotor – kortweg ICE’s – mogen worden verkocht, maar dat er wel veel verbrandingsmotorvrije stadscentra komen. Dat maakt het leven voor ICE-rijders wel lastig en aangezien mensen inmiddels langzaam opwarmen voor elektrische auto’s, zal er ook vraag naar grotere elektrische motorfietsen komen. Kawasaki speelt daarop in, zoals je hier kan lezen. Als enige grote merk (!) presenteerde ze ‘zwaardere’ elektrische motorfietsen, alsmede een Hybrid Ninja en een motorblok met een waterstof-injectie, dat tegen 2030 het levenslicht moet zien. Aprilia liet ook een elektrische motor zien, maar de andere grote merken hebben nog niets in petto of beperken zich tot lichte scooters: Honda presenteerde haar eerste EV-scooter met 40 kilometerrange én kondigde aan tot 2025 met tien elektrische modellen te komen.

Meer inventiviteit zag je bij de ‘andere’ merken: Kymco presenteerde een prachtig prototype van een EV, de Supernex, en Revonex, het Oostenrijks/Taiwanese Horwin bracht een prototype met een 400V-accu en een actieradius van 500 kilometer, waar in een half uur 300 kilometer bijgeladen kon worden. Andere fabrikanten – waaronder Honda – zien andere mogelijkheden: diverse merken presenteerden modellen met uitneembare accu’s, die dan bij wisselstations omgewisseld kunnen worden voor geladen exemplaren. Of om mee naar je penthouse te nemen en daar op te laden, als je onderaan de flat geen laadmogelijkheid hebt.

Peter Aansorgh
In 1993 begon Peter zijn journalistieke loopbaan bij het motormagazine MOTO 73. Ruim tien jaar lang werkte hij bij dit blad als technisch redacteur en schreef er motortesten, algemene verhalen over motorrijden, bedrijfsreportages en technische verhalen. In 2004 besloot Peter voor zichzelf te beginnen en schrijft nu voor diverse auto- en motorbladen

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen