vrijdag 29 maart 2024

Dit zijn de Honda NC700S en X

Het klinkt zo simpel, een motorfiets bouwen waar je leuk en probleemloos kunt rijden en die ook nog eens weinig kosten met zich meebrengt. Honda zegt het nu echt voor elkaar te hebben met de nieuw gepresenteerde NC700S, een motor die volgens Honda de handling heeft van een naked en het comfort van een woon-werkverkeersfiets.

Het kloppend hart is een nieuw ontworpen, vloeistofgekoelde, 670cc metende tweecilinder. Dankzij een laag zwaartepunt, wat versterkt wordt door de positionering van het zadel, moet de motorfiets gemakkelijk ‘onder controle te houden zijn’. Bruibaar vermogen bij een laag toerental was echter het toverwoord bij de ontwikkeling. Niet zo vreemd natuurlijk als je een easy-going motorfiets op de markt wil brengen.

Ook aan het milieu is gedacht want Honda claimt dat je met de NC700S 1:27,9 moet kunnen rijden. Dit wordt onder andere bereikt door telkens de ideale lucht/benzine verhouding te bereken, op zoek naar een zo’n volledig mogelijke verbranding. In praktijk zal je dit gebruik natuurlijk niet halen, zeker niet zonder dual clutch, maar zo’n 1:22 moet te doen zijn gokken wij. Het maximaal vermogen van 47,6 pk bij 6250 toeren per minuut en een koppel van 60 Nm. bij 4750 toeren helpen flink bij de zuinigheid.

Daarnaast heeft Honda veel gedaan om het gewicht laag te houden. Een voorbeeld hiervan is dat er slecht één uitlaat gemonteerd is. Met de aanwezige 14.1 liter benzine kun je dus nog altijd een 350 kilometer rijden. De motorfiets is verkrijgbaar met de C-ABS en het tweede generatie DCT-systeem en wordt leverbaar in zilver, wit en zwart. Kies je niet voor dit DCT dan heeft je nieuwe Honda een hand/voetgeschakelde zesbak.

Bovenstaand verhaal geldt in grote lijnen ook voor de NC700X crossover. Alleen de X-versie is meer gericht op offroad al zul je waarschijnlijk niet veel verder komen dan een verhard zandpad. Een iets andere zit, langere veerwegen en meer van dit soort bekende eigenschappen maken het verschil. De NC700X wordt leverbaar in zwart metallic, zilver metallic, wit en rood.

Prijzen voor beide modellen volgen zo snel mogelijk.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen