Doorbraak oplaadtijd elektrische motorfietsen

Heel mooi die elektrische motorfietsen, maar het blijft een gehannes met die beperkte actieradius en lange oplaadtijd van de accu. Nou ja, ‘blijft’… als het goed is hebben we over twee jaar accu’s die supersnel opladen, goedkoop zijn en tien keer zo lang mee gaan als de huidige accu’s.

De Nanyang Technologisal University heeft namelijk een nieuwe batterij ontwikkeld die al binnen twee minuten oplaadt tot 70 procent! ‘De reikwijdte van elektrische auto’s kan enorm vergroot worden, doordat de accu’s al na vijf minuten helemaal vol zijn. Dat staat gelijk aan de tijd die je nu bezig bent om je benzinetank vol te gooien’, zo focust Professor Chan (foto boven, staand) zich op auto’s, maar voor motorfietsen gelden natuurlijk dezelfde voordelen.

Sterker nog: de nieuwe technologie komt voor motorfietsen wellicht nog meer geroepen dan voor auto’s. Want waar auto’s veelal hybride uitgevoerd kunnen worden, of met een extra dieselaggregaat aan boord, kan dat bij motorfietsen niet. Die worden immers veel te zwaar en er is niet genoeg ruimte aan bood. 

Een ander voordeel van de nieuwe technologie is dat de accu’s, naar verwachting, wel twintig jaar mee kunnen. Dat is tien keer langer dan de twee jaar tijd van de huidige accu’s, want na zo’n 1000 keer opladen verliest een accu z’n capaciteit. De actieradius wordt dan in rap tempo kleiner.

HOE WERKT HET?
Maar, wat is dan precies de doorbraak? Dat valt qua verandering eigenlijk wel mee, want we kunnen niet spreken van een totaal nieuwe superaccu. Nee, de onderzoekers van de Nanyang University hebben het grafiet, dat op de negatieve pool van een accu zit, vervangen door een speciale gel, met daarin ontelbaar vele nanobuisje gemaakt van titaandioxide. Deze nanobuisjes zijn ruim duizend keer dunner dan een menselijke hoofdhaar, en ze zorgen ervoor dat de elektronen en ionen supersnel in en uit de batterij kunnen. Het is dus eigenlijk het transferproces dat met dank aan deze gel enorm wordt versneld.

De onderzoekers van de universiteit benadrukken dat de nieuwe techniek, die over twee jaar uitontwikkeld moet zijn, geen dure techniek is. Titaandioxide is namelijk ruimschoots aanwezig in de aardbodem en bovendien makkelijk te delven.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.