Nu echt: Testastretta DVT in Multistrada

Weet je nog, dat we hier afgelopen weekend een voorschot namen op de variabele kleptiming van Ducati? Nou, dat was dus geen gerucht, getuige het nieuws dat Ducati zonet zelf naar buiten brengt: ze presenteren de Ducati 1198 Testastretta DVT, waarbij DVT voor Desmodromisch Variabele Timing staat.

Het is een dubbel systeem, dus met variabele timing op zowel de in- als uitlaatnokkenassen. Even heel kort in Jip en Janneke-taal: door de timing van de nokkenassen te veranderen, kan tijdens het rijden het open en dicht gaan van de kleppen worden aangepast. Maar let wel: alleen de timing kan aangepast worden. Het is geen systeem met verloop in de nokken, dus de duur en kleplift wordt niet aangepast.

Voordeel is dat het motorblok veel dynamischer ingezet kan worden. De mechaniek kan zich aanpassen naar het toerental, en de benodigde kleptiming zorgt betere prestaties die bij bepaalde toerentallen passen. Zo wordt er bij een laag toerental gekozen voor weinig overlap van de in- en uitlaatkleppen, maar bij hogere toerentallen zullen de in- en uitlaatkleppen juist wat langer samen openstaan. Dat laatste zorgt voor meer vermogen, dat eerste voor een zuiniger verbruik en een meer gecontroleerde ontbranding, meer koppel en dus ook zuinige motorloop.

Zoals het motorblok in 2015 in de Multistrada gebruikt zal worden levert het 160 pk bij 9500 toeren per minuut, en een maximaal koppel van 136 Nm bij 7500 toeren per minuut. De klepbediening blijft, zoals eigenlijk al gezegd, gewoon desmodromisch. Ook blijft er een dubbele ontsteking aanwezig, nieuw is echter de Euro 4-normering.

 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?