Ducati 959 Panigale Corse?

De Californische emissiepolitie is altijd een dankbare bron voor geruchten, roddels en zo af en toe een kijkje in de toekomst. Zo bleek uit gegevens van het CARB dat Ducati voor 2018 een 959 Panigale Corse gehomologeert heeft.

Volgens velen is de kleine Panigale – of dat nu de 899 was of de 959 is – de betere van Ducati’s sportmachines. Met hun lager gewicht en veel beter te bevatten vermogen zijn ze puurder in hun rijden en je krijgt dezelfde schone looks en mooie soundtrack erbij cadeau. Enig nadeel bleef toch wel de relatief standaard speeltjes in het rijwielgedeelte. Hij is ‘maar’ uitgerust met een Showa BPF-voorvork, Sachs-achterschokbreker en gegoten Brembo P4-klauwen. Echt niet het minste materiaal, maar een Corse-uitvoering zou een flinke upgrade zijn.

Ducati kennende zou het veerwerk goed uit Zweedse schappen gehaald kunnen worden en behalve Öhlins-vering kun je er ook donder op zeggen dat de remmerij van een slagje hogere kwaliteit zal zijn. Wat te denken van een paar M50 monoblock-Brembo-klauwen zoals we al op de grotere Panigales zagen. Als klap op de vuurpijl zou er wellicht net dat er stukje betere elektronica – Ducati maakte het verbeterde elektronica pakket als upgrade beschikbaar voor recente 1199 en 1299 Panigales.

Kortom, alles om de flitsende – wat heet? – kleine Panigale net nog dat beetje beter te maken. Voor nu hebben we enkel af te wachten, maar aangezien de EICMA in november alweer op de de agenda staat, zullen we er waarschijnlijk tegen die tijd meer over weten. We houden je op de hoogte.

Foto: Ducati

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?