EICMA 2015: Ducati treedt buiten gebaande paden

Foto’s: Ducati

Ducati heeft vandaag de nieuwe modellen voor het komende jaar gepresenteerd op de EIMCA-beurs in Milaan. Een flink aantal van de modellen kennen we al in zekere zin. Zo zijn er twee nieuwe Scramblers (de Sixty2 en de FlatTrack), een nieuwe versie van de Multistrada die de ‘Pikes Peak’ is gedoopt, de Hypermotard 939 en ook nog een panigale die tussen de twee reeds bestaande modellen inzit: de 959 Panigale. Op zichzelf best leuke nieuwtjes die toch enigszins in het niet vallen bij de twee klapstukken van de presentatie: de Multistrada 1200 Enduro en XDiavel (S).

Multistrada 1200 Enduro
De eerste Ducati die specifiek gebouwd is voor gebruik in het terrein. De Multistrada 1200 Enduro is een geheel nieuwe Multistrada als je de lijst met specificaties doorleest. De 1200 Enduro is voor twee doelen gebouwd: reizen en offroad rijden. Vandaar dat hij in twee vormen verkrijgbaar zal zijn: ‘Globetrotter’ en ‘True Off-road’. De bekuiping van deze allroad is daarom geheel van aluminium gemaakt waardoor hij beter tegen een stootje of val opgewassen is. Met zijn 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel is er ruimte genoeg om noppenbanden te monteren. De velgen zijn bespaakt en de banden zijn tubeless ,waardoor de motor zeker geschikt is voor offroad gebruik. Met 30 liter brandstof aanboord is het mgelijk om lange afstanden te rijden. Ducati schat dat je met die hoeveelheid zo’n 450 kilometer kan rijden. 

XDiavel (S)
Al tijden lang stuurde Ducati ons teaservideo’s waarin de vraag werd gesteld wat ‘X’ is. De enige aanwijzingen die we kregen was dat het zou gaan om een motor die te maken heeft met ‘lowspeed excitement’ en een verbinding tussen twee werelden. Vandaag weten we waar deze twee aanwijzingen op wezen: de eerste cruiser van Ducati. De XDiavel lijkt op een standaard Diavel, maar verschilt er toch sterk van. Met name de zithouding valt dan op. Deze is vrij breed en licht onderuitgezakt. Ook de bandaandrijving is een belangrijk verschil. Ducati claimt dat hun cruiser alles doet wat een normale cruiser niet doet. Het zwaartepunt in de presentatie vanmiddag lag na dat statement met name op de acceleratie van de XDiavel. Deze ligt bij lage toeren hoger dan die van een Diavel. De top van zijn koppel (128,9 Nm) bereikt hij al bij 5.000 toeren. Het 1262cc Testastrettablok met DVT (Desmodromische Variabele Timing) wordt van binnenuit gekoeld waardoor waterslangen aan de buitenkant niet meer nodig zijn. Daardoor ziet het blok er een stuk strakker uit in het typische buizenframe van Ducati. Niet alleen het frame bestaat uit buizen. Ook de swingarm aan de achterzijde is uit buizen opgebouwd waardoor het enorme (240mm) achterwiel nog beter tot zijn recht komt. Door de swingarm aan de linkerzijde is ook de velg goed zichtbaar. Zeker op de S-versie van de XDiavel is dat een lust voor het oog omdat deze een speciale velg heeft gekregen die doet denken aan de velgen van de Diavel. De cruiser is uitgerust met een soort launch control. Met dit zogenaamde DPL-systeem (Ducati Power Launch) is het mogelijk om uiterst vloeiend weg te rijden. Verder is de XDiavel van bochtengevoelige ABS voorzien, Ride-by-Wire, een slipperclutch, tractiecontrole en cruisecontrol. 

 

[justified_image_grid ids=22881,22882,22883,22884,22885,22886,22887,22888,22889,22890,22891,22892,22893,22894,22895,22896,22897,22898,22899,22900,22901,22902,22903,22904,22905,22906,22907,22908,22909,22910,22911,22912,22913]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.