13 C
Nederland
zaterdag 20 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Duurzame BMW-scooter aanstaande

Zie hier de nieuwe BMW C evolution. Inderdaad, een elektroscooter! Door hun beperkte prestaties en actieradius zijn elektroscooters op dit moment enkel voor gebruik in de buurt geschikt maar met de C evolution moet daar verandering in komen. De evolution is voorzien van een elektromotor met een maximumvermogen van 35 kW (48 pk). De topsnelheid is begrensd op 120 km/u en dat is al bijzonder snel. Tegelijkertijd moet hij bij de acceleratie van 0 naar 60 km/u meer dan opgewassen zijn tegen hedendaagse maxiscooters met een cilinderinhoud van 600 cc en meer. Kijk, dat zijn waarden waar je mee kunt thuiskomen.

De BMW C evolution is uitgerust met dezelfde lithium-ion-accu als de BMW i3, een ‘groene’ vierwieler. De accu is voorzien van luchtkoeling en biedt met 8 kWh een hoge capaciteit. Door verbruik beperkende maatregelen, zoals terugwinning van remenergie, bedraagt de actieradius 100 kilometer. Via het grote TFT-display kan de bestuurder in één oogopslag zien in hoeverre de accu is opgeladen.

De aandrijflijn van de BMW C evolution bestaat uit een reactie-arm met watergekoelde dynamo, een getande riem en planetaire transmissie. Het stijve hybride frame van staal en aluminium moet zorgen voor een lichtvoetig rijgedrag dankzij het lage zwaartepunt, terwijl het krachtige remsysteem met ABS regelt dat je op tijd stil kunt staan. De BMW C evolution wordt de komende tijd ingezet voor praktijktests om de techniek verder te kunnen ontwikkelen. Serieproductie van deze veelzijdige elektroscooter begint naar verwachting eind 2014.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen