13 C
Nederland
vrijdag 12 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Eerbetoon aan Bud

Twaalf jaar na zijn overlijden eert Triumph Bud Ekins dit jaar. De motorverkoper die stuntman werd, zorgde in beide professies dat het Britse merk in de schijnwerpers kwam te staan. Nu doet Triumph dat in tweevoud voor Bud.

Het is soms gewoon een kwestie van de juiste mensen kennen. Bud Ekins heeft halverwege de vorige eeuw een goed lopende motorzaak in Sherman Oaks, Californië. Daar verkoopt hij onder meer de nieuwste Triumph modellen. Een van zijn vaste klanten? Dat is acteur Steve McQueen met wie Bud vrienden wordt als ze samen offroad gaan rijden in de duinen en woestijn. Op een dag verteld McQueen over een nieuwe rol in een film genaamd ‘The Great Escape’.

Daarin zitten een aantal scènes waarin er met motoren gereden moet worden. Of Bud misschien mee wil naar de filmset bij München om zijn stuntdubbel te worden. Zo geschiedde. Ken je de beroemde beelden van McQueen die als Duitse soldaat verkleed over een versperring op de grens van Duitsland en Zwitserland springt? De man op die vermomde Triumph TR5 is in werkelijkheid Ekins. Bud houdt een er een vruchtvolle carrière als stuntman aan over.

‘Bud Ekins Special’

Om de Amerikaan te eren presenteert Triumph daarom nu een eerbetoon in de vorm van twee speciale uitvoeringen van de T100 en T120. De Bud Ekins T100 en Bud Ekins T120. De machines zijn in elkaars spiegelbeeld rood-wit uitgevoerd. Op de tank en het voorspatbord is een speciaal ‘Flying Globe’-logo met de naam van Bud’s eigen motorzaak in Sherman Oaks aangebracht. De specials worden slechts in een beperkte oplage gebouwd en komen met een heus certificaat van echtheid dat ondertekend is door Triumph’s CEO Nick Bloor maar ook door Bud’s dochters Susan en Donna.

In de basis zijn de Triumph T100 en T120 Bonneville’s overigens nog precies hetzelfde als de standaardmodellen. In beide gevallen gaat het om een mooie parallel tweecilinder met een 270° krukas. De T100 heeft een cilinderinhoud van 900cc en produceert maximaal 55 pk bij 5.900 tpm en 80 Nm koppel bij 3.230 tpm. De T120 is een slagje groter. Met zijn 1200cc slagkracht weet hij een piekvermogen van 80 pk bij 6.550 toeren en 105 Nm koppel bij 6.100 toeren te produceren.

De 2020 Bud Ekins T100 zal € 12.650,- gaan kosten, de Bud Ekins T120 gaat voor € 14.950,- mee naar huis.

Om je even te herinneren; een galerij met archiefbeeld van Bud Ekins.

Foto’s: Triumph

Nick Enghardt
Nick Enghardt, geboren op 14 december 1989. Druktemaker, techniek-nerd, liefhebber van oude motoren en een eindeloze bron van nutteloze (motor)feitjes. Werkt haast net zo lief aan zijn motoren als hij erop rijdt. Behalve dat Nicks motoren niet zelden stuk voor stuk stilstaan. Gelukkig maar dat hij MotorNL-testredacteur is en er dus altijd wel een nieuwe motor te testen valt.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen