Eerste offroad met ABS

Sinds Husqvarna deel uit maakt van de BMW Groep hebben de nieuwe Husky´s al regelmatig verbetering gekregen die afkomstig zijn van het moederbedrijf. ABS ontbrak echter tot nu toe. Met de nadruk op tot nu toe want zie hier de TE 449 ABS. Jawel, het gaat hier wel degelijk om een offroad.

Het systeem dat op de TE 449 gebruikt wordt luistert naar de naam dual-channel. Onderdelen hiervan zijn zowel afkomstig van BMW als van Husqvarna. Zeer kort samengevat is het offroad-ABS namelijk een evolutie van het slick-modus-ABS dat we al kennen van de BMW S1000RR. Het ABS werkt met dubbele wielsensoren die zowel de snelheid van het voorwiel als dat van het achterwiel meet. Vervolgens wordt razendsnel uitgerekend hoeveel remdruk er mag worden doorgegeven worden zonder dat het voorwiel gaat blokkeren. Een zogeheten ABS-drukmodulator neemt deze laatste, zeer belangrijke taak op zich.

De kans dat er in de toekomst een ABS-systeem in de offroadwereld komt dat wel op het voor- en het achterwiel werkt is erg groot. Husqvarna en BMW zijn hier namelijk al druk mee bezig. Op dit moment weegt het nieuwe ABS slechts anderhalve kilo maar dat is volgens Husky nog te zwaar. Verwacht hier dus ook in de komende jaren nog veel ontwikkeling in.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?