zondag 19 mei 2024

Eerste rij-indruk 2024 Kawasaki Z500 SE en Ninja 500 SE

De ‘Z’- en ‘Ninja’-benamingen zijn iconisch bij Kawasaki, maar toch is het voor het eerst dat er een 500-versie van deze types gelanceerd wordt. Nieuw van top tot teen en wij gingen ze testen in de ruime omgeving van Alicante.

Mooi weertje daar in Alicante, dus de kans bestond dat testrijder Thierry op een lokaal terrasje met een Tinto de Verano zou zitten. Voor het zover kwam, konden we hem de eerste indrukken over Kawasaki’s nieuwste duo ontfutselen.

Motor.NL: Er leeft wel wat in de klasse tot 500 cc. Vertel op: hoe ging het met die twee nieuwe Kawasaki’s!

Thierry Sarasyn: Erg goed. De beide motoren zijn compleet nieuw. Het blok heeft wel roots in de 300 en 400 cc’s die Kawasaki al enige tijd in het gamma heeft en waarmee ze supersport wereldtitels verzamelden als ware het Panini-prentjes. Dat blok heeft een langere slag gekregen, waardoor er meer cc’s, maar vooral meer koppel uitstromen.

En waarom niet meer pk’s?

Duuuhh… omdat het anders geen A2-motoren meer zouden zijn, hé. Ze zitten zelfs niet aan de volle toegelaten 35 kW.

En waarom niet?

Om te voldoen aan de normen van de A2-rijbewijzen moet je ook een bepaalde gewicht-pk verhouding hebben. De Z weegt amper 168 kg en mag daarom maar 33,4 pk hebben. De Ninja weegt drie kilo meer. Het blok heeft trouwens niet alleen hetzelfde vermogen van dat uit de recent geteste Eliminator 500, maar ook de mapping is identiek.

Hoe omschrijf je het motorkarakter?

Dat van dat koppel is écht waar, hé. Dit blok is zoveel volwassener dan je zou denken. In de vierde versnelling kun je bijvoorbeeld vlot op gang komen vanaf 45 km/u, maar je trekt wel door tot 120 als je dat wilt. Natuurlijk moet je actief schakelen op een A2- 451cc, maar door het hoge koppel – en het lage gewicht – moet je niet per se in één juiste versnelling liggen. Afhankelijk van hoe je rijdt, heb je toch nog wat ruimte in de keuze van de versnelling. Maar een ding steekt er met kop en schouders bovenuit op beide modellen: de fun factor.

Is de Ninja een Z met een kuip?

Neen, er zijn best wat verschillen. In die mate zelfs dat we voor beide modellen een afzonderlijk testverslag gaan maken. Je ziet die vanaf morgen verschijnen op motor.nl en later in onze bladen.

Any famous last words?

Wel, ik zie niet alleen de gewicht-pk verhouding als een troef, maar ook een andere combinatie: die van prijs en kwaliteit. Met de Z 500 die begint bij 6.549 euro, heb je echt veel waar voor je geld. Idem voor de Ninja 500, die kost 7.199 euro en daar heb je zo mogelijk nog meer. Geïntegreerde knipperlichten in de kuip, tft-scherm, keyless contact… het zijn zaken die je op zwaardere en duurdere motoren verwacht. Daarom zie ik dit duo niet louter als opstap-A2’s, maar ook motoren die bij houders van een vol rijbewijs een kans maken. Die fun factor, weet je nog?

We kijken al uit naar de volledige test!

Geduld is een schone zaak. Nu eerst nog een stukje rijden. Kawasaki gaf ons voor het laatste stuk van de test een motor met GPS. Dus geen rit met een voorrijder, maar gewoon op je eigen tempo door de bergen. Het is hier nog 20°C!

Die motoren zijn je duidelijk bevallen…

Ook, maar ik heb gewoon een topterrasje gezien op de weg langs de kust, net voor Alicante…

Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen