EICMA: Energica EsseEsse9 en EVA 107

De Eva EsseEsse9 is inmiddels het derde model dat het Italiaanse Energica bouwt. De EsseEsse9, EVA en EGO zijn alledrie volledig elektrisch.

Op de EICMA van 2016 leerden we de EsseEsse9 al kennen op de stand van Energica. Het was toen nog slechts een conceptmodel. In 2018 zal hij als volwaardig product in de lijn van Energica worden opgenomen. 

De EsseEsse9 is gebouwd als naked, waarbij er slechts een enkele zijkap en een op een wedstrijdplaat geïnspireerde naamplaat aan weerszijden zijn gemonteerd. Hierdoor kunnen de accu’s, die nogal warm worden als ze gebruikt worden, beter worden gekoeld. Met die accu’s heb je volgens Energica 180 Nm koppel  en zo’n 109 pk (80 kW) bij 6.000 tpm. In de meest zuinige ECO-stand is een bereik van 200 kilomter haalbaar. De maximimsnelheid is overigens ook begrensd op 200 km/u. 

De naam EsseEsse9 komt overigens van de hoofdweg die door de Italiaanse motor vallei loopt, de Via Emilia. Dit is een van de oudste wegen in Italië en dat zou dan weer staan voor het old-school of zelfs retro uiterlijk van deze jongste Energica. In drie kleurstellingen zal hij binnenkort bij de dealers te bezichtigen zijn: Lunar White, Shocking Blue en Metal Black. Richtprijs in Italië is € 22.050,- waarmee hij ook direct de goedkoopste van de drie Energica modellen is. 

EVA en EGO
Voor 2018 wijzigen er ook wat dingen aan de EVA en EGO. Naast wat nieuwe kleurstellingen voor beide modellen, komt er van de EVA ook een iets krachtigere utivoering: de EVA 107. Deze heeft 107 kW vermogen en 200 Nm koppel. De standaard EVA heeft slechts 80 kW aan vermogen. 

[justified_image_grid ids=26244,26245,26246,26247,26248,26249,26250,26251,26252,26253,26254,26255,26256,26257,26258,26259]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.