EICMA: Royal Enfields 648cc twin

Royal Enfield wil een iets vastere voet in Europa krijgen. Dat blijkt uit alles aan hun presentatie op de EICMA in Milaan deze week. 

De geheel nieuwe Interceptor 650 en Continental GT 650 zullen eerst in Europa worden gepresenteerd en pas daarna in India. Een duidelijk statement maakt Royal Enfield. De gigantische thuismarkt moet wachten. Maar goed, een 648cc tweecilinder is voor Indische begrippen dan ook gigantisch. Daar bestaat het straatbeeld nog voornamelijk uit 125cc scooters en hier en daar een 350 of zelfs 500 eencilinder Royal Enfield Bullet. That’s it. 

Het vermogen en koppel van die motoren zijn voor Europese motorrijders vaak te laag om serieus genomen te worden. Exact de reden waarom de Indiërs nu dus iets meer oempf aan hun klassieke staande tweecilinder geven. We vatten hem even samen in kale cijfers.

Type 648cc paraleltwin, viertakt SOHC
Max. vermogen 47 pk @ 7.100 tpm
Max. koppel 54 Nm @ 4.000 tpm
Boring x slag 78 x 67,8 mm
Compressieratio 9,5:1
Transmissie zesbak
Carburatie elektronische njectie
Koeling lucht- oliegekoeld

Voor nu weten we dat er twee modellen onze kant op komen met het nieuwe blok. De Interceptor 650 lijkt nog het meeste op de iconische Bullet; de Continental GT lijkt sterk op de bestaande Continental GT. Al verzekeren de Indiërs dat hij door het nieuwe frame – dat hij deelt met de Interceptor – eigenlijk niet te vergelijken valt met zijn voorganger. In april verwacht Enfield de twee modellen in Europa te kunnen prestenteren. Kom maar door!

Beeld: Eddie de Vries

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.