Eind 2020 lancering Aprilia Tuono 660?

De nieuwe naked Tuono 660, die afgelopen november op de EICMA als concept werd gepresenteerd, wordt in 2021 als productiemodel verwacht. Zo werd het aanvankelijk verteld. Maar doordat de gebruikelijke shows in Keulen (Intermot) en Milaan niet in het najaar plaatsvinden, verandert de timing van veel merken.

De presentatie van de nieuwe modellen zullen veelal in een virtuele omgeving worden getoond. De presentaties van de nieuwe fietsen zullen ook over enkele weken worden gespreid en niet binnen een paar dagen.

Dus terwijl de Aprilia RS660 , de supersport die de technische basis vormt voor het Tuono-model, gaat na enige vertraging als gevolg van een pandemie in productie gaat. Volgens sommige geruchten wordt de komst van de Tuono 660 zelfs eind 2020 verwacht .

De nieuwe Tuono deelt het blok en het chassis met de RS. Het blok is een parallel twin met een timing van 270 °. In de basis is het de voorste cilinderrij isvan de uitstekende Aprilia V4 1100. De Aprilia levert 95 pk en ligt daardoor ook binnen bereik van A2- rijbewijshouders. Het frame met de dubbele balken en de asymmetrische achterbrug zijn van aluminium.

De elektronische uitrusting is zeer verfijnd voor een motor in het middenklassesegment. Het omvat het zesassige IMU-platform dat de tractie-, wheelie- en motorremcontrole- beheert. Verder natuurlijk bochten-ABS.

De stijltekeningen (zie boven) zijn bij het Europees Octrooibureau ingediend. Ze tonen de Tuono 660 in zijn definitieve vorm. Het zijn 3D-tekeningen die precies de afmetingen en vormen van de verschillende componenten bepalen.

De vormgeving lijkt definitief op enkele details na. Naast de voorremklauwen, verandert de spoiler onder het blok die een deel van het uitlaatsysteem bedekt. Het is iets groter om de katalysator beter te isoleren en het ligt dichter bij het carter. De uitlaatdemper met driehoekige uitlaat laat dan een grille zien die doet denken aan die van MotoGP-uitlaten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?