BMW patenteert carbon frame met flexibele achterbrug

BMW is een pionier op het gebied van koolstofvezel. Voor de peperdure HP4 Race construeerden ze een carbonframe. Overigens is deze motor alleen voor het circuit bestemd. Nu werkt BMW aan de volgende generatie van het frame. Dat maakt geen gebruik van een conventioneel draaipunt voor de achterbrug. In  plaats daarvan worden flexibele koolstofvezels gebruikt.

Het is vrijwel zeker dat BMW een carbon-frame versie van de nieuwste S1000RRR zal uitbrengen. Na de ervaringen opgedaan met de limited-edition HP4 Race (onder), die gebaseerd was op het vorige model. BMW is verder dan z’n concurrentie in het ontwerp en de massafabricage van dragende delen van koolstofvezel, met dank aan de auto-afdeling.

BMW’s nieuwste patent laat een radicaal nieuwe benadering zien door de achterbrug te integreren in het frame. Daardoor is de noodzaak van een draaipunt voor de achterbrug weggenomen. Koolstofvezel kun je zo ontwerpen dat het stijf is in de ene richting en flexibel in de andere. Zo ontstaat een swingarm die buigt om hobbels te absorberen, maar stijf blijft in zijwaartse richting. Een conventionele veer en demper, waarmee je de vering kunt afstellen, zou nog steeds worden gebruikt. De carbonbrug zou zorgen voor een deel van het veereffect.

Het is geen compleet nieuw idee. Raceauto’s maken al langer gebruik gemaakt van de flexibiliteit van carbon. Vaak zonder draaipunten waar draagarmen aan het chassis vastzitten, waardoor de kracht toeneemt, de aerodynamica verbetert en het gewicht afneemt.

Of BMW doorgaat met het geïntegreerde ontwerp van de achterbrug is nog maar de vraag. Het nieuwe patent is een bevestiging dat de ontwikkeling van high-performance carbon-fiber motorframes nog steeds aan de gang is. De opvolger van de HP4 Race belooft iets heel bijzonders te worden.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?