13 C
Nederland
vrijdag 19 augustus 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Elektrische motoren zorgen voor extra groei in Europa

We doen best lacherig over elektrische motoren. Of zijn juist heel erg kritisch. Dat neemt niet weg dat de verkoop van elektrisch motoren in Europa een stijging laat zien van 77%. Daarmee dragen deze motoren fors bij aan de stijging van 9% van de totale Europese motorverkopen in de eerste helft van 2019. Nu de harde cijfers: ondanks die enorme groei zijn elektrische motoren goed voor 34.000 van de 1 miljoen nieuwe motoren die in de eerste zes maanden van 2019 in Europa op de weg kwamen.

Langzaamaan passen ook grote motorfabrikanten emissievrije technologie toe in hun producten. Natuurlijk gaat het lang niet zo snel als in een massamarkt als de auto-industrie. Maar kennelijk verschuift het imago van elektrische motorfietsen van een niche-markt geleidelijk naar een serieus te nemen alternatief. Grappig in dat verband is dat juist de verkopen van elektrisch en/of hybride aangedreven auto’s stagneert en zelfs licht daalt met 3,1%. Ondanks dat de keuze de laatste jaren enorm is toegenomen.

Volgens de motorfabrikanten spreekt een elektrische motor vooral een nieuwe groep motorrijders aan. Normaal gesproken zou deze groep gekozen hebben voor een auto. Maar in stedelijke gebieden – waar het merendeel van de Europeanen wonen – wordt autobezit en autovervoer door al dan niet klimaat gerelateerde hindernissen sterk ontmoedigd. Een auto voor jezelf verliest dan vanzelf terrein. Vanuit het perspectief van mobiliteit in de stad biedt een elektrische tweewieler – scooter of motor – dan ook echt een alternatief.

Bekijk ook: Harley-Davidson LiveWire

Misschien zijn daarom elektrische motoren vooral gericht op kleinere modellen – zoals scooters – en blijven de belangrijkste fabrikanten nog steeds vasthouden aan hun plannen om de technologie te integreren in grotere, krachtigere machines zonder ze te duur te maken.

Massamobiliteit

KTM-directeur Stefan Pierer deed over de groei van motorverkopen een interessante uitspraak: ‘Tweewielers worden steeds meer een optie voor woon/werk-verkeer. Jongeren zijn in het algemeen niet zo geïnteresseerd in het bezit van een auto. En velen kunnen zich een auto ook niet veroorloven’. Pierer schetst eigenlijk de contouren van het Europa van pakweg 70 jaar geleden. Na de oorlog kochten Europeanen massaal lichte motoren om zich te vervoeren. Die werden een jaar of tien later massaal ingeruild voor een auto omdat slimmere productie ze veel goedkoper maakte.

Wie de geschiedenis kent, kan de toekomst beter voorspellen. Elektrische motoren evolueren gaandeweg de jaren van vervoersmiddel vanzelf naar hobbyartikel omdat auto’s zonder emissie veel goedkoper worden. In deze wereld is zeker plaats van een mensensoort als de motorrijder. Alleen horen we ‘m minder… Zie je het voor je: Easy Rider op een nazaat van de LiveWire? Waarom eigenlijk niet.

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen