Elektrische sportmotor van minder dan 8.000 euro

Een Indiase startup heeft tijdens de 2018 Auto Expo in New Delhi z’n eerste prototype getoond: een sportmotor.

Emflux One heet het eerste model van de Indiase start-up Emflux. De One heeft een door Emflux geclaimde topsnelheid van 200 km/u, een actieradius van 150 tot 250 km (afhankelijk van de gereden snelheid) en een prijs van iets minder dan 8.00 euro. De motor accelereert in 3 seconden naar (100 km/u) en laadt in 36 minuten op tot 80 procent.

Achter Emflux staat een 25-koppig team dat al bijna 18 maanden bezig is met finetunen van een sportieve elektrische sportfiets. Het bedrijf is ontstaan uit onvrede over de bestaande elektrische aandrijvingen, regelsoftware en accu’s. Om die redenen heeft Emflux z’n eigen weg gekozen. Citaat uit het persbericht: ‘Behalve de remmen, banden en ophanging is elk onderdeel van de motorfiets in-house ontworpen en ontwikkeld.’

De Emflux One gebruikt een 60-kilowatt (80 pk) single-speed, luchtgekoelde aandrijving en een 9,7 kWh Lithium-ion accu-pakket in een buizenstalen traliewerkframe.

De motor weegt slechts 169 kilo. De software begrenst het maximum koppel tot 74,5 Nm en maximum vermogen tot 71pk, een beetje meer dan de huidige Zero SR, maar met minder dan de helft van het koppel.

Emflux claimt dat de WARP-snellader de accu in 36 minuten oplaadt tot 80 procent.

Met een 15 A-muurlader zijn de accu’s in 3 uur volledig vol.

Het motor is verder voorzien van een enkelzijdige Trelly-swingarm, regeneratieve Brembo ABS-remmen, een 6,8-inch touchscreen-dashboard, twee camera’s en aan de voor -en achterkant, een ingebouwd navigatiesysteem, Bluetooth, Wi-Fi en 4G-connectiviteit en een zelf ontworpen Emflux NEXT gebruikersinterface. Dit alles draait rond NVIDIA Jetson TK1-besturingssysteem, zelflerende software dat werd ontworpen om drones en andere compacte apparaten te besturen. Het NVIDIA brein werkt zichzelf bij via draadloze updates, net zoals je smartphone.

Emflux is van plan om 199 van deze motoren exclusief voor India te bouwen en nog eens 300 voor de export, tegen een prijs van 6 lakh roepies, of ongeveer €7.600,-. Dat is ongelooflijjk goedkoop voor een elektrische motorfiets met een topsnelheid van 200 km/u, met ingebouwd navigatiesysteem en actiecamera’s.

Daarnaast maakt Emflux het mogelijk de motor te upgraden met Ohlins-vering, gesmede lichtmetalen velgen en een koolstofvezel-frame in plaats van het fiberglas van de standaard motor. Voor al dat lekkers betaal je dan bijna €14.000,-. De productie moet in 2019 op gang komen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?