16.9 C
Nederland
dinsdag 17 mei 2022

Elektrische Triumph TE-1 prototype gepresenteerd

Triumph is bezig om een elektrische motorfiets te ontwikkelen en heeft met hun geheimzinnige “Triumph TE-1”-project een belangrijke mijlpaal bereikt.

Het laatste prototype, gebouwd in samenwerking met Williams Advanced Engineering, Integral Powertrain Ltd, en WMG aan de Universiteit van Warwick, is af. In de volgende fase zal het TE-1-prototype worden getest om de prestaties in de praktijk te bepalen. De doelstellingen van Triumph TE-1 zijn:

  • het ontwikkelen van elektrische motorfietscapaciteiten
  • een bijdrage leveren aan Triumphs toekomstige aanbod van elektrische motorfietsen
  • het stimuleren van innovatie, vaardigheden en nieuw intellectueel eigendom
  • het vergroten van de geloofwaardigheid en het profiel van de Britse industrie en design

Tot vandaag had Triumph nog niet veel informatie vrijgegeven over zijn elektrische onderneming, maar in de nieuwe rapportage over de voortgang van het prototype kunnen we enkele belangrijke hints vinden. Triumph heeft gewerkt aan het ‘definitieve chassis… eindaandrijving inclusief transmissie en Gates Carbon-riemaandrijving, elektronica, Öhlins USD cartridge vorken, uniek prototype Öhlins RSU, Brembo M50 monobloc-remklauwen en Triumph software voor besturing van de motorfiets’. De selectie van onderdelen suggereert een sportieve machine met prestaties die kunnen wedijveren met Triumph’s naked triples. Riemaandrijving zou een groot verschil zijn met die modellen, dat wel.

Logische partner

Williams Advanced Engineering werkte aan het ‘accupakket met speciale celverpakking voor een optimaal zwaartepunt, voertuigregeleenheid, DCDC-omvormer, geïntegreerde koeling, laadpoort en gestileerde carbon afdekkingen’. Williams heeft veel ervaring in de motorsport, waaronder de Formule E, dus was het een logische partner voor Triumph bij dit project.

Integral Powertrain leverde (je raadt het al) het uiteindelijke prototype van de aandrijflijn, en WMG/Universiteit van Warwick zorgde voor de simulatietests, het bijhouden van de prestaties van de testopstellingen tot het modelleren van de toekomst van de elektrische motorfietsindustrie.

‘WMG heeft Triumph ook geholpen inzicht te krijgen in de mogelijkheden en bredere implicaties van elektrificatie voor het bedrijf’, aldus Jim Hooper, hoofdingenieur van Electric Vehicle Projects bij WMG, University of Warwick. ‘Hierbij is onder andere gekeken naar de mogelijkheden voor elektrische oplaadnetwerken voor tweewielers, de behoefte aan recycling van elektrische motorfietsen in het VK, de noodzaak om lokale toeleveringsketens voor accu’s te ontwikkelen en de richting die Triumph moet inslaan – om meer elektrische motorfietsen te bouwen – in de toekomst. Het team kan ook de milieueffecten van een elektrische motorfiets kwantificeren, wat belangrijke informatie zal zijn voor productiemodellen.’

Neo One, de eerste motorfiets voor de Metaverse

Triumph TE-1: ambitieuze doelstellingen

De tests met de Triumph TE-1 worden zes maanden lang intensief bestudeerd en de verwachte voltooiing van deze fase is in de zomer van dit jaar. ‘Onze ervaring leert ons dat er in deze fase van een project geen alternatief is voor echt motorrijden bij het ontwikkelen van rijeigenschappen, rijgedrag en karakter,’ aldus Steve Sargent, Chief Product Officer van Triumph. ‘Wij hebben ambitieuze doelstellingen, gericht op het bieden van een rijervaring die nieuw en opwindend is, maar uiteindelijk ook intuïtief en vertrouwd. Ik kijk echt uit naar mijn eerste kans om op het voltooide prototype te rijden.’ Triumph lijkt vastbesloten om in de nabije toekomst een levensvatbare elektrische motorfiets te leveren.

Nieuwe Indian Scout Rogue voor 2022

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen