zaterdag 27 april 2024

Energica Experia: zes redenen waarom we deze elektrische motor zeer serieus moeten nemen

Born to be wind. Met deze fantastische slogan, wat ons betreft nu al de beste van 2022, zet Energica de nieuwe Experia op de markt. Maar met een goeie slogan alleen ga je de strijd tegen de benzinemotoren natuurlijk nooit winnen. Met de volgende zes punten misschien wel, want de Energica Experia is echt niet zomaar het zoveelste elektrische probeersel. Sterker nog: misschien mag je dit wel heel voorzichtig het nieuwe toeren gaan noemen…

1

De Energica Experia is het eerste model van de nieuwe generatie, genaamd Energica Green Tourer. De oplettende lezer weet dus dat er meer gaat komen van Energica. De Experia is gemaakt voor de lange afstanden en dat is opvallend voor een elektrische motor, waar juist die lange afstand het pijnpunt is. De accucapaciteit is zoals je mag verwachten groter (22,5 kwh), maar toch minder zwaar en centraler geplaatst, wat dan weer een lager zwaartepunt geeft en dat moet je vooral een voordeel geven bij lagere snelheden.

Test 2022 Zero SR: Super Relax

2

Volgens de opgave van de fabrikant moet je altijd zon 200 kilometer ver kunnen komen. Een actieradius die oploopt tot zo’n 420 kilometer in stedelijk gebied. Wissel je een beetje af, moet je denken aan ongeveer 250 kilometer. Let wel, een praktijktest zal uiteraard moeten uitwijzen hoe haalbaar deze cijfers zijn.

3

De herontworpen PMAsynRM-motor is eveneens lichter, met minder massa en lager geplaatst. Het maximale vermogen is 75 kW (102 pk), het maximale koppel is 115 Nm en de topsnelheid is gelimiteerd op 180 km/u. Meer dan prima waarden dus. Ook het frame/chassis is trouwens nieuw en zorgt voor een totaal gewicht van 260 kilo.

4

In slechts 40 minuten kan het accupakket van 0 naar 80 procent worden opgeladen met een level 3/DC Fast Charger. Je kunt ook opladen met niveau 2 (240 V) en zelfs niveau 1 (120 V). Energica claimt dat het hiermee de enige fabrikant is die alle drie de oplaadniveaus aanbiedt.

5

Dankzij onder andere de aerodynamische sporttoerkuip en het verstelbare windscherm moet het aan comfort onderweg niet ontbreken. De zijkoffers en topkoffer met een totale capaciteit van 112 liter dragen daar ook aan bij. Het dashboard heeft twee usb-aansluitingen en twee andere aansluitingen zijn verstopt in een waterdicht en afsluitbaar opbergvak, waar je de laadkabels voor onderweg kunt stoppen (of natuurlijk een regenpak of handschoenen).

6

Met Pirelli Scorpion Trail II-banden, cruisecontrol, instelbare Sachs-vering, Brembo’s, vier rijmodi, 5-inch TFT-kleurendisplay en bochten-ABS van bosch doet de Experia duidelijk niet onder voor zijn verbrandingsmotor-concurrenten.

Launch Edition

De speciale Launch Edition wordt geleverd met zwarte bar-ends, zwarte bouten, verwarmde handgrepen en aluminium velgen met rode details. Voor welke prijs is helaas nog niet duidelijk. Het maakt een echt vergelijk met z’n benzineconcurrenten dus helaas onmogelijk. Bestellen kan vanaf 1 juni via www.energicamotor.com. De levering aan dealers start in de herfst.

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment speelt de motorsport een grote rol in zijn leven en die rol is als MotorNL-sportcoördinator alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen