16.9 C
Nederland
dinsdag 17 mei 2022

Europese motorfabrikanten vestigen verkooprecords in 2021

De resultaten zijn binnen: Europese motorfietsfabrikanten hebben in 2021 historische verkooprecords gevestigd. Ze verkochten de meeste motorfietsen in Europa en Noord-Amerika, hoewel de vraag naar Europese motorfietsen wereldwijd lijkt toe te nemen. Dit ondanks tegenwind zoals tekorten in de bevoorrading, vertragingen bij de verzending en andere effecten van de pandemie.

Door de opkomst en ondergang van COVID is de interesse in motorrijden niet afgenomen, vooral niet in het offroad- en ADV-segment. Laten we eens kijken hoe de grote spelers het ervan af brachten.

BMW Motorrad

BMW Motorrad heeft zijn all-time verkooprecord verbroken met 194.261 afgeleverde motorfietsen vorig jaar.

‘Het feit dat we 2021 toch nog met dit fantastische resultaat voor BMW Motorrad hebben kunnen afsluiten, maakt me niet alleen blij, maar ook ongelooflijk trots’, aldus Markus Schramm, hoofd van BMW Motorrad. ‘Juist in tijden van crisis kun je zien hoe goed een team bij elkaar blijft.’ De verkopen stegen in Europa en Azië en stegen met 32 procent in de Verenigde Staten. Het zal geen verrassing zijn dat boxermodellen als de R 1250 GS en GS Adventure opnieuw de grote ‘drijvende kracht’ waren.

Pierer Mobility: KTM, Husqvarna, en GasGas

Pierer Mobility, het moederbedrijf van KTM, Husqvarna en GasGas, rapporteerde een verbazingwekkende 332.881 motorfietsverkopen in 2021, het 11e opeenvolgende jaar met verkooprecords. Europese en Noord-Amerikaanse kopers waren verantwoordelijk voor het grootste deel van de stijging. Een andere factor was de explosieve stijging van de vraag naar terreinmotoren en dual-sportmotoren tijdens de pandemie, waaraan de drie motormerken van Pierer maar al te graag voldoen. Meer details over de prestaties van Pierer Mobility zullen begin februari worden bekendgemaakt, maar het lijdt geen twijfel dat 2021 hun beste verkoopjaar tot nu toe was.

Ducati

Ducati brak ook haar wereldwijde verkooprecord in 2021 met een eindscore van 59.447 geleverde motorfietsen. Ter referentie, Ducati verkocht 48.042 motorfietsen in 2020 en 53.183 in 2019.

‘2021 was een magisch jaar voor Ducati,’ zei CEO Claudio Domenicali in een persbericht. ‘We hebben meer dan 59.000 motorfietsen afgeleverd, een aantal dat nooit eerder is bereikt in de 95-jarige geschiedenis van het bedrijf. Ook wonnen we voor het tweede achtereenvolgende jaar de titel MotoGP-constructeurswereldkampioen en startten we het elektrische tijdperk van ons bedrijf met het V21L-prototype, dat vooruitloopt op de motor die vanaf 2023 in het MotoE-kampioenschap zal racen.’

Het zal niemand verbazen dat de Verenigde Staten de wereldwijde verkoop aanvoerde met ongeveer 9.000 eenheden, op de voet gevolgd door Ducati’s thuismarkt Italië. Ducati claimt dat de Multistrada V4 hun bestseller was. De wereldwijde verkopen werden extra gestimuleerd door de release van een geheel nieuwe Monster en een vernieuwde Panigale V4. De onlangs aangekondigde DesertX arriveert in het jaar, dus het zal interessant zijn om te zien of het de cijfers verder kan stimuleren in 2022.

Piaggio Groep: Piaggio, Vespa, Aprilia, en Moto Guzzi

Piaggio heeft nog geen prestatiecijfers voor 2021 vrijgegeven, hoewel een rapport over de eerste negen maanden van het jaar aangeeft dat er wereldwijd 430.600 voertuigen zijn verscheept, een stijging van 21,7 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Aprilia’s nieuwe 660 twins en Moto Guzzi’s V85TT droegen bij aan dit succes.

Triumph

2021 was een mijlpaal voor Triumph. Hinckley heeft onlangs een speciale Tiger 900 Rally Pro op de markt gebracht om te vieren dat sinds de ‘herintreding’ van Triumph in 1990 de miljoenste motorfiets is gebouwd. Dit komt aan het einde van ‘het meest succesvolle jaar in de gehele 120-jarige geschiedenis van het merk,’ aldus CEO Nick Bloor. In 2021 werden meer dan 75.000 Triumph-motorfietsen geregistreerd.

‘Verder zijn we vastbesloten om het merk naar nog grotere hoogten te brengen, en met de aanstaande lancering van onze gloednieuwe Tiger 1200, nieuwe competitiemotorfietsen voor MX en Enduro, plus ons strategisch partnerschap met Bajaj om motorfietsen met een kleinere cilinderinhoud te ontwikkelen, kan ik met trots zeggen dat de toekomst voor Triumph en zijn fans over de hele wereld net zo spannend en rijk zal zijn als de afgelopen 30 jaar is geweest,’ voegde Bloor eraan toe.

Premium verkocht top in 2021

Hoe hebben Europese motorfabrikanten nieuwe records gevestigd in zo’n tumultueus jaar? Vergeet niet dat in 2020 veel van deze merken tijdelijk hun deuren sloten, dealers verloren, problemen hadden met de verzending en de bevoorrading, en uiteindelijk verlies leden.

Verschillende factoren liggen waarschijnlijk aan de basis van deze snelle opleving. De belangstelling voor motorrijden blijft hoog terwijl de pandemie voortwoedt, en motorrijders zijn blijkbaar bereid om nu te betalen voor een meer premium motorervaring. Vergeet ook niet dat sommige van deze merken, met name Triumph en Aprilia, onlangs aantrekkelijke instapmodellen hebben geïntroduceerd die de verkoop verder hebben gestimuleerd. Ondertussen vertrouwden KTM en BMW op hun traditionele sterke punten voor succes, aangezien de belangstelling voor crossmotoren en ADV’s sterk blijft.

Tot slot is er nog de olifant in de kamer: Motorrijden wordt een steeds duurdere bezigheid. Dat lijkt klanten van high-end Eurobikes niet te storen. Die bljven de prestaties, functies en kwaliteiten kopen die deze motorfietsen te bieden hebben. In feite bevinden welgestelde klanten zich in een nog betere positie om dergelijke motorfietsen te kopen na de dramatische economische verschuivingen van de afgelopen twee jaar.

De eindejaargegevens van andere merken zullen meer onthullen over de gezondheid van de wereldwijde motorindustrie. Volgens de Japan Automobile Manufacturers Association rapporteren Honda, Yamaha, Kawasaki en Suzuki al de hoogste binnenlandse verkoop in 23 jaar. In de Verenigde Staten zullen investeerders en motorrijders binnenkort de jaarlijkse prestatiecijfers van Harley-Davidson en Indian te horen krijgen.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen