woensdag 11 december 2024

Frame en accu tegelijk

Het aantal elektrische motoren dat het daglicht ziet is enorm. Je kunt de EV-1 van Newron Motors afdoen als de zoveelste nieuwkomer, maar je kunt ook genieten van het technisch vernuft. Ooit zo’n frame gezien?

Voor een motorfiets als dit is het woord extravagant uitgevonden. Het lijkt alsof de ontwerpers een paar ingrediënten van een motorfiets, Star Wars en de toekomst in een grote mixer gooiden en dat deze motorfiets er als resultaat uit rolde. Kreeg je nooit de aandacht die je verdiende? Koop deze spacemobiel en haal de schade in.

60.000 euro

Het Franse Newron Motors wil twaalf exemplaren van de motor bouwen. Even geduld aub: dat denkt het pas in 2021 mee klaar te zijn. Dat geeft kopers mooi de tijd om nog even flink te sparen want het prijskaartje overstijgt de € 60.000. Aandacht heeft zo zijn prijs, dat maakt de EV-1 wel duidelijk.

Als de brandweer

Leuk al dat uiterlijk vertoon, maar het schept wel verwachtingen. Een opvallende kruisraket op wielen kan maar beter als een vuurpijl van zijn plek gaan ook. Dat moet lukken: in minder dan drie seconden zit de motor op honderd km/u. De elektromotor van PMAC produceert een moddervette 240 Nm koppel en 75 kW. Daarmee moet de 220 kilo zware motorfiets als de brandweer kunnen gaan. Al heeft de fabrikant de topsnelheid elektronisch op 220 km/u begrensd.

Ondergesneeuwd onderstel

Het frame – pardon accu – is volgens de fabrikant goed voor een actieradius van 220 kilometer. In stadsverkeer claimt Newron zelfs driehonderd kilometer. Met de snellader zit de accu in veertig minuten voor tachtig procent vol. Alle aandacht gaat als vanzelf uit naar het frame, de wielen blijven onterecht wat ondergesneeuwd. De velgen zijn van carbon en achter bieden ze plaats aan een dikke 240 mm slof. Beringer zorgt voor imposante monobloc vierzuiger remklauwen.

Ad van de Wiel
Ad van de Wiel
Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen