Yamaha Ténéré 700: Tips van de TET-expert – Garage29

Rogier de Bruijn weet werkelijk alles van de Trans Euro Trail. Als Linesman staat hij in voor de accuraatheid van het Nederlandse deel van de route. Als iemand weet wat mij en de Yamaha T7 te wachten staat, is hij het. Rogier de Bruijn onderhoudt niet elk weekend met een schop in zijn knuisten een deel van de route. Daarvoor werkt hij samen met vier adjudanten, de zogenaamde Lenghtsmen, het zijn de mannen en vrouwen in het veld. De Bruijn coördineert de werkzaamheden, maar zorgt vooral dat de track altijd volledig up-to-date op de website van de Trans Euro ...
Rogier de Bruijn weet werkelijk alles van de Trans Euro Trail. Als Linesman staat hij in voor de accuraatheid van het Nederlandse deel van de route. Als iemand weet wat mij en de Yamaha T7 te wachten staat, is hij het. Rogier de Bruijn onderhoudt niet elk weekend met een schop in zijn knuisten een deel van de route. Daarvoor werkt hij samen met vier adjudanten, de zogenaamde Lenghtsmen, het zijn de mannen en vrouwen in het veld. De Bruijn coördineert de werkzaamheden, maar zorgt vooral dat de track altijd volledig up-to-date op de website van de Trans Euro Trail (TET) staat. De route is een dynamisch geheel die door wegafsluitingen en wegwerkzaamheden altijd verandert. Alleen al de laatste anderhalf jaar veranderde de track drie keer. Eerste tip van Rogier: download altijd via de TET-app het meest recente gpx-bestand. Yamaha Ténéré 700: Verdwalen in navigatie – Garage29 Niets voorkauwen Wie net als ik hoopt op een lijst met tien onmisbare tips van Rogier vergist zich. Het bijhouden van de track vraagt weliswaar om boekhoudkundige precisie, maar bovenal is Rogier avonturier en vrijbuiter. Zijn avontuurlijke alter ego begrijpt eerlijk gezegd geen mallemoer van mensen die hem de oren van het hoofd vragen over de TET. Iedereen wil weten wat de meest geschikte motorfiets is, waar de leukste passages zijn en wat ze moeten meenemen. Zuchtend: ‘Ga toch gewoon lekker rijden en zie wat er op je afkomt. Je wilt toch zo nodig avontuur beleven? Laat je dan niet alles voorkauwen.’ Vraag je desondanks toch wat de perfecte TET-fiets is, dan volgt een verrassend maar verheugend antwoord: ‘De motorfiets die bij je in de schuur staat. Om een avontuur te beleven, maakt de motorfiets niets uit. Het avontuur beleef je in je hoofd.’ Als hoeder van het Nederlandse deel van de TET-route somt Rogier liever een paar verzoeknummers op. ‘Het is heel simpel. In Nederland staat een motorrijder die offroad rijdt met 3-0 achter. Niemand zit te wachten op die lawaaierige stinkmotoren in de natuur. Rij daarom niet elk weekend hetzelfde stuk en beschouw de TET al helemaal niet als crossbaan. In België is de complete route omgelegd, omdat mensen zich niet wisten te gedragen. Ga door de week of lekker vroeg om de intensiteit te verlagen. Rij daarom ook nooit in grote groepen. Nogmaals: we staan als motorrijder altijd achter. Het is zaak om dat niet te benadrukken.’ Toekomstmuziek hoop ik.Geef je centen lokaal uit en verdien TET-sympathie. Te zwaar Wildkamperen langs de route lijkt me persoonlijk briljant, maar Rogier spreekt zijn veto uit. Liever ziet hij dat ik mijn stuivers bij de lokale middenstand spendeer. Als die geld aan motorrijders verdient, blijven klachten over de route uit. ‘Pak liever een restaurant dan zakjes adventure food opwarmen. Op onze website (https://transeurotrail.org/) staan alle gedragsregels. Lees die van tevoren eens door.’ Het vraagt het nodige doorvragen, maar dan wil Rogier toch iets zeggen over mijn Yamaha Ténéré 700 als TET-fiets. ‘Voor Nederland is dat een prima motorfiets, al zit het oliefilter op een kwetsbare plek en staat de uitlaat wat laag en breed. Zet hem nog wel even op 50/50-banden met grovere noppen. Toch zeg ik altijd: “Light is right.” Een zo licht mogelijke motor is altijd het beste. Ga je de super technische trail van het Verenigd Koninkrijk rijden dan is een T7 met zijn 200+ kilo’s te zwaar. Maar als je het prettig vindt om een zware GS drie keer van de grond op te rapen en je de rit met een voldaan gevoel afsluit, is het ook goed.’ Rogier begrijpt dat motorrijders de route liever met een allroad doen dan met een echte endurofiets. ‘Iedereen heeft weinig tijd. We knallen over de snelweg naar het begin van een stukje route en gaan over de snelweg weer terug. Dan is een dikke allroad comfortabel. Voor mij weegt het discomfort van een extreem lichte fiets op de snelweg niet op tegen de lol op de TET.’ Bij het afscheid overhandigt Rogier me de TET-kalender 2020. Anders dan verwacht bij een ‘tettenkalender’ is de hoofdrol niet weggelegd voor naaktmodellen, maar voor woeste landschappen [AvdW1] langs de TET-route. Daar ben je klaar mee… Naast Nederland staan nu ook Albanië, het Verenigd Koninkrijk en Andorra op mijn verlanglijst. Kosten tot nu toe Aanschaf€ 10.690,-Protectie€ 444,-Bagagespul€ 136,-

Doorgaan met lezen?

Om verder te lezen heb je een abonnement nodig. Heb je die al? Dan kun je hier inloggen.

Wil je graag toegang? Kies dan één van onze abonnementen, dat kan al vanaf €2,50 per maand.

MotorNL Digitaal vanaf €2,50 per maand

Alle artikelen uit MOTO73 en Promotor lees je iedere dag vers online via onze Premium artikelen en bladerbare PDF magazines.

Of maak een keuze uit één van onze magazine abonnementen inclusief Digitaal Premium vanaf €4,-

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Als kind verslond ik al de motorboekjes van mijn vader. Meer dan veertig jaar later is de liefde voor de motorfiets nog net zo groot. Natuurlijk ga ik mijn hele leven al autoloos door het leven, laat mij maar 365 dagen per jaar motor rijden. Of 565, maar dat kan niet.

Misschien vind je dit ook interessant?