Gas Gas en Ossa bundelen hun krachten

De twee Catalaanse merken Gas Gas en Ossa gaan samenwerken. De reden hiervoor is dat men dan subsidie kan krijgen, echter is de eis dat er op meerdere vlakken de krachten gebundeld worden. Dat gaat nu dus gebeuren. Zo gaat de productie van alle modellen van beide merken naar de fabriek van Gas Gas in Salt, een voorstad van Girona. Volgens een Italiaans bericht zouden er op die manier geen banen geschrapt hoeven te worden en zou Ossa van plan zijn om zich in de toekomst meer te gaan richten op straat, om meer verschil met Gas Gas te creëren. Het eerste model moet over drie jaar gepresenteerd worden. Momenteel kent Gas Gas een productie van 9.000 motoren per jaar en richt zich vooral op trial, enduro en raid (oftewel, Dakar-fietsen). Ossa, dat sinds 2010 weer motoren maakt, kent een productie van 800 stuks. Het herleefde merk richt zich voornamelijk op trial.
In Nederland worden beide merken geleverd door Nonstop Motoren in Geffen en zij bevestigen inderdaad dat er een fusie ontstaan is, al blijven de namen en identiteit van beide merken wel bestaan. Toch kan er wel wat veranderen in de toekomst, want zo heeft Ossa aangegeven dat ze binnen drie jaar met een wegmotor willen komen. Het zou een mooie aanvulling kunnen zijn, aangezien Ossa een verleden op straat heeft. André Vos, bedrijfsleider van Nonstop Motoren: ‘Wat dat betreft kan er zeker wel wat voor ons veranderen, als Ossa inderdaad straatmotoren gaan bouwen. Gelukkig is dat voor ons geen onbekend terrein en werken we graag mee aan dit nieuwe project.’ Overigens verloopt de verkoop van Ossa-modellen in Nederland goed. Vos: ‘In ons land gaan ze redelijk gelijk op met de verkoop van Gas Gas. Het blijkt toch dat mensen de voordelen van Ossa zien, die werken met vernieuwde techniek. Zo maken zij gebruik van injectie en kun je via de zijkant de krukas en versnellingsbak gemakkelijk monteren en demonteren.’

Foto: Karel Branten Fotografie

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.