13 C
Nederland
dinsdag 28 juni 2022

Gas Gas en Ossa bundelen hun krachten

De twee Catalaanse merken Gas Gas en Ossa gaan samenwerken. De reden hiervoor is dat men dan subsidie kan krijgen, echter is de eis dat er op meerdere vlakken de krachten gebundeld worden. Dat gaat nu dus gebeuren. Zo gaat de productie van alle modellen van beide merken naar de fabriek van Gas Gas in Salt, een voorstad van Girona. Volgens een Italiaans bericht zouden er op die manier geen banen geschrapt hoeven te worden en zou Ossa van plan zijn om zich in de toekomst meer te gaan richten op straat, om meer verschil met Gas Gas te creëren. Het eerste model moet over drie jaar gepresenteerd worden. Momenteel kent Gas Gas een productie van 9.000 motoren per jaar en richt zich vooral op trial, enduro en raid (oftewel, Dakar-fietsen). Ossa, dat sinds 2010 weer motoren maakt, kent een productie van 800 stuks. Het herleefde merk richt zich voornamelijk op trial.
In Nederland worden beide merken geleverd door Nonstop Motoren in Geffen en zij bevestigen inderdaad dat er een fusie ontstaan is, al blijven de namen en identiteit van beide merken wel bestaan. Toch kan er wel wat veranderen in de toekomst, want zo heeft Ossa aangegeven dat ze binnen drie jaar met een wegmotor willen komen. Het zou een mooie aanvulling kunnen zijn, aangezien Ossa een verleden op straat heeft. André Vos, bedrijfsleider van Nonstop Motoren: ‘Wat dat betreft kan er zeker wel wat voor ons veranderen, als Ossa inderdaad straatmotoren gaan bouwen. Gelukkig is dat voor ons geen onbekend terrein en werken we graag mee aan dit nieuwe project.’ Overigens verloopt de verkoop van Ossa-modellen in Nederland goed. Vos: ‘In ons land gaan ze redelijk gelijk op met de verkoop van Gas Gas. Het blijkt toch dat mensen de voordelen van Ossa zien, die werken met vernieuwde techniek. Zo maken zij gebruik van injectie en kun je via de zijkant de krukas en versnellingsbak gemakkelijk monteren en demonteren.’

Foto: Karel Branten Fotografie

 

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen