Geprijsd: Yamaha MT-10

Op het internet zworven sinds gisteravond al wat technische gegevens van de Yamaha MT-10 rond en in België wisten ze al wat Yamaha’s supernaked mocht kosten, maar nu hebben we de officiële data én de Nederlandse prijs. De Yamaha MT-10 gaat 14.999 euro kosten, daarmee is ‘ie 6.000 euro goedkoper dan zijn gekuipte broertje, de YZF-R1. 

Qua vermogen moest Yamaha de MT-10 wel rond de 160 paardenkrachten leggen, besloten we met de redactie al bij de onthulling op de EICMA. Yamaha is het roerend met ons eens en zet in op precies 160 pk en wel bij 11.500 toeren per minuut. Het koppelcijfer komt uit op 111 Nm koppel bij 9.000 toeren. 

Het elektronica-pakket is er ook eentje om je vingers bij af te likken, want er blijft weinig te wensen over. Instelbare motormapping, tractieregling, cruise control, een slipperclutch; eigenlijk alles wat het hartje begeert.

DE VERGELIJKING
Wij gokten hier op die 160 paardjes omdat de concurrentie ook in die regionen uithangt. Denk aan viercilindermotoren als de Aprilia Tuono V4 1100, de BMW S1000R, maar ook de KTM 1290 Super Duke R en Ducati Monster 1200 R.

Wat betreft vermogen loopt het aardig uiteen in het inmiddels zwaarbevochten supernaked-segment. Al zijn de grootste krachtpratsers van de vijf wel valsspelers. De KTM heeft zowat 1300cc en de V4 Tuono is dan wel een viercilinder, maar ook die heeft extra longinhoud.

Qua prijzen zijn er ook fikse verschillen op te merken, waar dit Europese feestje bruut verstoord wordt door de Japanse prijsvechter. Prijsvechter met een vanafprijs van 14.999 euro? Ja, echt! De Ducati neemt het ervan, want met afgerond 21.000 euro is ‘ie verreweg het duurst, gevolgd door de Oostenrijker en de Noalese V4.

Het valt op dat de BMW en de MT10 erg dicht bij elkaar liggen qua specificaties, elektronicapakket en prijs, wat de indruk wekt dat Yamaha de S1000R als maatstaf gebruikt heeft voor hun eigen supernaked.

TE LAAT
Grote afwezige in dit vergelijk, is MV Agusta. Voorheen de koning van de gestoorde naked bikes met hun viercilinder Brutale, is wat eens gekkigheid was inmiddels de norm geworden. MV mist dan ook behoorlijk de boot zo. De tijd van knikkende knieën bij een naked met meer dan 150 pk ligt ver achter ons, en met 158 pk en 100 Nm koppel klinkt de MV Agusta Brutale Corsa als een slappampus in dit gezelschap… nooit gedacht dat ooit te hoeven zeggen.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?