Getest > Moto Guzzi V7 Stone

Moto Guzzi zet komend jaar stevig in op de gloednieuwe en dikke California. De afgelopen jaren hield juist de lichte V7-serie de eer hoog. Voor 2012 nam Moto Guzzi het kleine blok radicaal onder handen en zag de Stone het licht als instapmodel.

 

De in matzwart of matwit uitgevoerde Stone moet vooral de jeugd aanspreken. De kleur van de lak, de gietwielen en de prijs onderscheiden hem van de Special, maar verder zijn de twee identiek. De Special en de Racer (de derde telg van de familie) moeten de vertrouwde oudere clientèle en/of instappende dames warm maken voor Moto Guzzi. Aan het geweldige uiterlijk en de beleving die de V-twin biedt ligt het niet. De V7 manifesteert zich al snel als een boezemvriend. Geen makker waarmee je waanzinnige avonturen vol adrenalineverhogende momenten beleeft, maar eerder ontspannen tochten die elke vorm van stress uit het lichaam masseren.

 

OOST-INDISCH DOOF

De V7-reeks is dus de afgelopen jaren de verkooptopper van Moto Guzzi. Van het goed scorende uiterlijk blijft de Italiaanse motorfabrikant dan ook wijselijk af. Het pakt de aandrijfkracht wel grondig aan. Het blok kreeg onder meer een centraal gasklephuis, nieuwe cilinderkop, anders gevormde zuigers (de compressie steeg van 9.2 naar 10.2) en grotere inlaatkleppen. Het vermogen steeg daardoor van – hou je vast – 47,6 pk naar 50 pk. Het blok won weliswaar aan inhoud, maar wil nog steeds niet uitgemolken worden. Het maximum koppel van 59.5Nm bij 3000 tpm vormt een duidelijke indicatie. Tussen de twee- en vijfduizend toeren voelt het blokje zich het prettigst. Daarboven zijn trillingen prominent aanwezig in de voetsteunen en het stuur. Het blok uitmelken loont dus om meerdere redenen niet: de trillingen nemen buitenproportioneel toe terwijl het vermogen alleen maar afbouwt. Ben je blind voor dit motorisch ongemak of Oost-Indisch doof voor de noodkreten van een Stone in ademnood, dan haakt het rijwielgedeelte ook af. Onversneden scheurwerk brengt de bewegelijkheid van het frame genadeloos aan het licht. Zwabberend en deinend mag je bochten dan tot een goed einde te zien brengen.

 

GRETIG BLOK

Slechts een haartje minder gas brengt het relaxte V7-gevoel terug. Plotseling behoren de ergernissen over het frame tot het verleden en krijg je weer oog voor de prachtige omgeving en zwierende bochten. Dan pas merk je dat het blok echt profiteert van de inspanningen van de technici in Mandello del Lario. Het voelt een fractie gretiger dan het oude blok. Het oppakken van de injectie bij lage toeren voelt soms zelfs te gretig, iets waaraan ook het extreem licht te bedienen gashendel schuld heeft. Los van het initiële oppakken heeft Moto Guzzi de mapping verder prima voor elkaar. Het loopt daardoor net iets mooier en krachtiger dan voorheen.

 

Een V7 wiegt je bij gepast tempo al snel in een vergevingsgezinde gemoedstoestand. Verdwenen is de verbazing over de remkracht van de enkele voor- en achterrem. Zelfs de verbazing over de uitleg van de matige remprestaties verdwijnt naar de achtergrond. Bij gebrek aan ABS, claimt Moto Guzzi dat de instapmotor bewust een remsysteem heeft waarmee beginners zich niet eenvoudig onderuit remmen. Een stel sportievere remblokken schijnt wonderen te doen en is het overwegen waard. De standaard remmen kunnen namelijk beslist wat extra peper gebruiken. Stevig doorknijpen staat namelijk niet gelijk aan een daarbij behorende vertraging.

 

KWIKZILVER

Het achterwiel viel samen met zijn partner aan de voorkant vijf pond af. Het gewichtsverlies resulteert in een extreem licht stuurgedrag. Het maakt de scheidslijn tussen stuurgemak en nervositeit flinterdun. Een mens gaat nog aan zichzelf twijfelen als je in iedere bocht meerdere keren moet corrigeren. 

 

Moto Guzzi scherpte de V7-serie aan en de inspanningen concentreerden zich succesvol op het blok. De schoonheid kreeg meer inhoud al mag je nog steeds geen buitenaardse prestaties verwachten. Andere aanpassingen laten zich net zo prominent voelen. Lichtere wielen resulteren in een kwikzilverig snel sturen waar je even aan moet wennen. Alles wat Moto Guzzi wilde aanpakken, deed het succesvol. Gelukkig bleven ze daarbij ver van het uiterlijk en de aard van de V7.

 

 

BEDOELD VOOR

Moto Guzzi gokt op jonge gasten die rebels hun bromscooter inruilen voor een retro-ding. We hopen dat het lukt, nieuwe instroom kan nooit kwaad.

 

MAT

Geweldig fraai die matwitte lak. Als eigenaar ga je er helemaal van schijnen.

 

VIBES

Moto Guzzi geeft het blok bewust een niet perfecte verbranding mee bij stationair gas zodat het ouderwets schuddebuikt. Anders loopt het te netjes en dat maakt hem niet herkenbaar als Guzzi.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?