vrijdag 6 juni 2025

Handgebouwde motorfietsen CCM stopt productie door financiële problemen

Het gerenommeerde Britse motormerk CCM is in juni 2025 onder curatele gesteld, een dramatische wending voor een bedrijf dat meer dan vijftig jaar synoniem stond voor Britse motorfietsproductie op zijn best. Clews Competition Machines (CCM), in 1971 opgericht door motorcrosstalent Alan Clews, verwierf een cultstatus met zijn handgebouwde, lichtgewicht motorfietsen die bekend stonden om hun unieke karakter, zichtbare frames en karakteristieke eencilinder.

De ondergang van CCM markeert meer dan alleen het faillissement van een bedrijf; het symboliseert de kwetsbaarheid van nichefabrikanten in een geglobaliseerde markt en vormt een ernstige slag voor het Britse motorerfgoed.

Keerpunt: Itchy Boots’ motorreis langs 36.000 kilometer aan herinneringen

Financiële problemen stapelden zich op

Een combinatie van factoren heeft geleid tot CCM’s financiële ondergang. Een krimp in de Britse motormarkt zorgde voor dalende verkoopcijfers, terwijl het bedrijf in oktober 2024 ook werd getroffen door het faillissement van Completely Motorbikes, een van hun belangrijkste verkooppartners. Dit dwong CCM niet alleen tot het terugkopen van onverkochte voorraad, maar beperkte ook hun distributienetwerk tot slechts acht verkooppunten in het Verenigd Koninkrijk.

Daarnaast plaatsten strenge Euro 5+-emissieregels onevenredig hoge kosten op kleine fabrikanten zoals CCM. De productie daalde dramatisch tot ongeveer 150 motorfietsen in 2024, ruwweg de helft van hun gebruikelijke jaarlijkse output. Strategische bezuinigingen, waaronder een reductie van het personeelsbestand van meer dan 50 naar slechts 12 medewerkers, konden het tij niet keren.

Van ambitieuze uitbreiding naar faillissement

Ironisch genoeg leek de toekomst in 2021 nog veelbelovend toen CCM een significante investering ontving van Pitalia Capital, geleid door ondernemer Anil Pitalia. Deze kapitaalinjectie was bedoeld om een ambitieuze internationale expansie naar Europese en Amerikaanse markten te financieren.

Een belangrijk onderdeel van deze groeistrategie was Project X, een retro-adventuremotor die een breder marktsegment had moeten aanspreken. Helaas werd dit project door aanhoudende financiële problemen geschrapt voordat het publiek er kennis mee kon maken, wat achteraf gezien een voorbode bleek voor de verdere neergang van het bedrijf.

Een rijke erfenis

Ondanks deze trieste afloop laat CCM een indrukwekkende erfenis achter. De motorfietsen werden geprezen om hun nauwgezette vakmanschap, onderscheidende ontwerptaal en opwindende rijervaring. CCM heeft een blijvende impact gehad op de motorcultuur met zijn filosofie van authentieke, karaktervolle machines die zich onderscheidden van massaproducten.

Toekomstperspectief

De toekomst van CCM blijft onzeker, met verschillende mogelijke scenario’s. Een overname door een grotere fabrikant of investeringsgroep zou het merk nieuw leven kunnen inblazen. Een meer pessimistisch scenario is de stuksgewijze liquidatie van bedrijfsactiva, inclusief intellectueel eigendom en gespecialiseerde productiemiddelen. Een derde mogelijkheid is een herstructurering die CCM als een slanker, meer strategisch gefocust bedrijf uit de problemen zou kunnen laten komen.

Voor liefhebbers van handgebouwde Britse motorfietsen met karakter blijven er weinig directe alternatieven over. Merken als Brough Superior met hun SS100, Hesketh Motorcycles met de Valiant SC, of bepaalde modellen van Triumph zoals de Thruxton RS komen nog het dichtst in de buurt van de unieke ervaring die CCM bood.

Een onvervangbaar verlies

De ondergang van CCM illustreert de uitdagingen waarmee kleine, gespecialiseerde fabrikanten worden geconfronteerd in een steeds competitievere markt. De combinatie van strenge regelgeving, economische druk en beperkte distributiemogelijkheden heeft uiteindelijk geleid tot het einde van een iconisch Brits merk dat vijftig jaar lang synoniem stond voor passie, authenticiteit en vakmanschap in de motorwereld.

Voor motorliefhebbers blijft CCM een symbool van wat mogelijk is wanneer een kleine, toegewijde groep professionals motorfietsen bouwt met het hart in plaats van alleen het hoofd. Hun nalatenschap zal voortleven in de verzamelingen van liefhebbers en in de blijvende invloed op de bredere motorcultuur.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen