Harley-Davidson bouwt met Chinese partner lichte motoren voor Azië

Nog maar een paar dagen was het een gerucht, maar Harley-Davidson heeft bevestigd dat het een project start dat lichte motoren moet opleveren voor de Aziatische markten.

Voor dat doel gaat Harley-Davidson een samenwerking aan met de Qianjiang Motorcycle Company. Het toekomstige model heeft een inhoud van 338cc en zal eerst in China op de markt komen. Weldra zullen andere Aziatische landen volgen.

Harley-Davidson was zo vriendelijk om al wat – gerenderd – beeld van het concept van de motorfiets vrij te geven. Het model lijkt sterk op de XR250 concept, waarvan de belden al eerder op het internet verschenen.

De motor ‘Designed by Harley-Davidson’ wordt in China gebouwd door Qianjiang. En dat is geen onbekende in motorland. Het bedrijf is ook verantwoordelijk voor het merk Benelli Motorcycle, dat de afgelopen jaren grote vooruitgang heeft geboekt.

Harley-Davidson is content met de samenwerking en vindt dat het de Qianjiang Motorcycle Company een sterke Chinese partner heeft gevonden. Matt Levatich, President en CEO van Harley-Davidson over de samenwerking: ‘Harley-Davidson heeft over de hele wereld motorrijders geïnspireerd. Ons “More Roads-plan” is erop gericht aan nog meer mensen de vrijheid te geven die het merk Harley-Davidson kan bieden. We zijn enthousiast over de mogelijkheden van Harley in China, een van ‘s werelds grootste motormarkten. Het kan nieuwe wegen naar ons merk te creëren.

Aziatische markten steeds belangrijker

Zoals te verwachten, hoopt Harley-Davidson dat China een belangrijke drijvende kracht zal zijn in de groei van de internationale verkoop van het bedrijf. Het Amerikaanse bedrijf hoopt de verkoop buiten de USA tegen het jaar 2027 te laten groeien tot 50% van het totale volume van het bedrijf. Dat lijkt fors, maar door de dalende verkopen in de USA, zou dat cijfer gemakkelijker te bereiken kunnen zijn dan je zou denken.

Interessant in dit alles is het volledig ontbreken van de Amerikaanse en Europese markten met betrekking tot de XR338. Of de focus van Harley-Davidson ligt volledig op de Aziatische markten, of de plannen om de motioren vanuit China naar Europa en de USA zijn nog niet helder. Belasting, vakbonden en politiek zouden hierin en rol kunnen spelen. Wel helder is dat de China een belangrijke markt is voor elk motorfietsmerk. Ook voor Harley-Davidson dat met de samenwerking een grote stap voorwaarts gaat zetten. Het model dat ze in gedachten hebben, klopt. De Chinese partner heeft ervaring met het bewerken van buitenlandse markten én ze hebben de motivatie om snel grote stappen te zetten.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?