Harley-Davidson doet een VW’tje

Dat tegenwoordig de meeste motoren zijn voorzien van een injectiesysteem levert een aantal leuke voordelen op. Zo kan het lucht/brandstofmengsel bij elk toerental geregeld worden om zo de uitstoot/ het benzineverbruik en het vermogen te beïnvloeden. Bij sommige motoren kun je met een knop op het stuur kiezen tussen verschillende standen (of mappings) zoals bijvoorbeeld ‘Tour’ of ‘Sport’. Vanuit de fabriek zijn motoren dan voorzien van deze mappings. Wel moeten ze in alle standen natuurlijk nog aan de emissie-eisen voldoen. Wie zelf de injectie wil instellen kan een after market-product kopen, zoals bijvoorbeeld een Power Commander.

Uit dat laatste kan mooi een slaatje geslagen worden, moeten ze bij Harley-Davidson hebben gedacht. Het Amerikaanse merk bracht zelf een kastje op de markt waarmee Harley-bezitters thuis zelf lekker aan de injectie van hun Screamin’ Eagle kunnen rommelen. Erg handig. Maar hier konden ze bij de Amerikaanse milieuwaakhond EPA niet zo om lachen. Voor het verkopen van ruim 340.000 exemplaren krijgen de chopperbouwers een slordige 12 miljoen dollar boete. Oei. Doet een beetje denken aan de taferelen rondom Volkswagen. Na de aanpassingen die je maakt met de Screamin’ Eagle Street Performance Tuner Kits, zoals de kastjes heten, werd er niet meer voldaan aan emissiewaarden die het merk had opgegeven. Harley probeert nu alle exemplaren uit de winkels te krijgen en om het goed te maken investeert het in een project om luchtverontreiniging tegen te gaan. De pagina waarop het product werd verkocht is zojuist offline gehaald. 

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.