Harley-Davidson HD350 nadert voltooiing

Dat Harley-Davidson op een licht, naakt en betaalbaar model voor Azië broedt is geen geheim. Harley plaagde de motorrijdersgemeenschap in 2019 zelf met een foto. Waarom de verdere ontwikkeling vertraging heeft opgelopen is en mysterie. Maar het heeft er nu alle schijn van dat de nieuwe, naakte Harley stap voor stap dichter bij z’n voltooiing komt, waardoor de productie niet lang meer op zich zal laten wachten.

Grote plannen

Als voormalig Harley CEO Matt Levatich zijn missie en strategieën nog had mogen uitwerken, was de Harley al in 2020 geïntroduceerd. Hoewel, de wereld was in de greep van covid-19 waardoor menig introductie en lancering een weg naar de koelkast vond. Nu wijzen subtiele veranderingen in de specificaties van de motor op een introductie ergens in 2021. En aangezien deze kleine naked voor Harley-Davidson van groot belang is, kun je er op wedden dat ze deze motor met enorm veel ophef op het schild gaan tillen. Covid of niet.

Groter blok

De belangrijkste aanwijzing voor een introductie in 2021 is een kleine wijziging in het blok. In eerste instantie zou dat een inhoud hebben van 338cc. Het blok wordt gebouwd door Qianjiang Motorcycle Co. Ltd (QJ), dat ook de blokken van Benelli bouwt. QJ heeft zojuist hun TNT300 – codenaam QJ350-13 – aangekondigd.

De Benelli TNT 300 heeft naar verluidt dezelfde specificatie als de nieuwe Harley-Davidson HD 350 – het frame, de achterbrug, de motor en de chassiscomponenten vertonen allemaal meer dan een opvallende gelijkenis.

Die motor – zie boven – is op het eerste gezicht bijna identiek (frame, achterbrug, vering, remmen en blok) aan de lichte Harley-Davison. Het enige wat anders is, is dat de TNT300 een 353cc blok heeft en niet de 338cc paralleltwin die de Harley oorspronkelijk had.

Grote verandering

Hoewel een kleine wijziging van de inhoud van buitenaf een kleine verandering lijkt, is het onwaarschijnlijk dat QJ een 338cc en een 353cc blok zal ontwikkelen en dan twee verschillende blokken op dezelfde productielijn gaat gebruiken voor twee verschillende merken. Waarschijnlijker is dat het grotere blok ook de lichte Harley gaat aandrijven. Niet alleen om aan de laatste emissievoorschriften te voldoen, maar ook om klaar te zijn voor de toekomst.

Het is waar dat fabrikanten niet precies weten wat de bestuurders in petto hebben als het gaat om de regelgeving voor voertuig-emissies. Ze hebben wel een vrij goed idee van wat er gaat komen. Het vergroten van de inhoud van het blok, zelfs al is het maar een klein beetje, kan de HD 350 helpen om nog een aantal jaren mee te gaan. En laten we niet vergeten dat als het vorige blok toekomstbestendig was én ontwikkelingsmogelijkheden had, het in zo’n laat stadium niet zou zijn veranderd.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.