maandag 28 november 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Harley-Davidson onthult Apex Custom Paint lakopties voor 9 Touring-modellen

Aan het eind van de jaren zestig veranderde de AMA de regels van het flat-track racen om zowel zijklep- als kopklepmotoren tot 750 cc toe te staan. Harley was een dominante kracht in de Flat Track-series met zijn KR-zijkleppers (flathead), maar toen Gary Nixon het AMA Grand National Championship won op een Triumph, wist Harley dat het een kopklepmotor moest bouwen om te kunnen concurreren.

10 leuke feitjes over Harley-Davidson

De XR-750 was het antwoord, en de flat-track racer werd een van Harley’s meest iconische motorfietsen. Een status die zeker nog werd versterkt door de in jumpsuit gestoken Evel Knievel, die de XR gebruikte voor stunts in het begin van de jaren 1970.

En met zijn 52 jaar heeft de XR-750, de meest winnende motorfiets in de AMA Pro Racing-geschiedenis, een nieuwe generatie mensen bij Harley-Davidson beïnvloed. Het resultaat is een nieuwe Apex-fabriekslak die wordt aangeboden op geselecteerde Grand American Touring modellen, waaronder de Road King, Street Glide, Road Glide, en Ultra Limited. Harley heeft het nieuwe lakconcept onlangs onthuld tijdens de Sturgis Motorcycle Rally, het mekka van de Harley-Davidson gemeenschap.

‘Apex custom paint geeft rijders de mogelijkheid om de sensatie van snelheid en competitie op de carrosserie van hun bagger uit te drukken,’ aldus Brad Richards, VP Design en Creative Director Motorcycles bij Harley-Davidson. ‘Dit lakenschema communiceert snelheid en voorwaarts momentum met lijnen en kleuren geïnspireerd door Harley-Davidson competitiemotorfietsen.’

Harley zei ook in een persbericht dat de Apex-lakupgrade een grafische omtrek op de brandstoftank heeft die de vorm van de iconische XR-750-tank nabootst. Het doel is om het beeld en het gevoel van snelheid weer te geven voor zowel rijders als toeschouwers.

‘Op modellen met een kuipruit loopt de grafische lijn naar achteren om op één lijn te liggen met de grafische lijn van de tank en leidt deze met een hoek die snelheid suggereert’, aldus Harley. ‘De lijnen op het voorspatbord sluiten visueel aan op die op de zijkappen en zadeltassen, waardoor een vloeiend effect ontstaat. Wanneer de motorfiets in profiel wordt bekeken, lijkt hij in beweging te zijn.’

Om dit gevoel van beweging te bereiken gebruikt Harley een basis van Vivid Black lak geaccentueerd door een grafisch element dat Gauntlet Gray-panelen combineert met strepen in Jet Fire Orange, de originele kleur die gebruikt werd op de XR-750 racers. Elk paneel is ontworpen met innerlijke slagschaduwen en een subtiel Bar & Shield patroon dat in en uit het schema vervaagt. Harley zegt dat dit vervagingseffect is geïnspireerd op de geblokte vervaging die te zien is op de Harley-Davidson Factory Team-racemotorfietsen. Blanke lak wordt aangebracht als een laatste laag.

Harley zegt dat de Apex custom paint in eigen huis wordt aangebracht bij Harley-Davidson York Vehicle Assembly (Pennsylvania) en Harley-Davidson Tomahawk Operations (Wisconsin).

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen