Harley-Davidson over heffingen

Met de nieuwe importheffingen van Donald Trump op staal en aluminium uit onder meer Japan, Canada, Mexico en de EU heeft die laatste partij gedreigd met heffingen op Jack Daniel’s, Levi’s en Harley-Davidson. Wat betekent de aanstaande handelsorlog voor het Amerikaanse motormerk?

Door Trumps recent alsnog doorgevoerde heffingen lijkt de gevreesde handelsoorlog nu dan toch echt begonnen. Waar men voor vreesde wordt kracht bijgezet door de uitspraak van voorzitter van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker. In reactie op onze vraag wat Harley-Davidson verwacht van mogelijke sancties van de EU, reageert Harley-Davidson duidelijk gelaten, maar wel kritisch.

“Het is Harley-Davidsons doel onze klanten te helpen dromen van vrijheid te verwezenlijken. Wij zijn geheel voor vrije handel en hopen op een snelle oplossing voor deze problemen. Wij geloven dat importheffingen op staal en aluminium niet bevorderlijk zijn voor de productiekosten van al onze producten die met deze ruwe materialen geproduceerd worden, geheel onafhankelijk van de afkomst.

Momenteel overdenken wij alle mogelijke opties om eventuele, aan deze voorgestelde heffingen gerelateerde, kostenverhogingen op te vangen. Wij denken dan ook dat heffingen uit een terugslaand oogpunt op Harley-Davidson motorfietsen in elk van onze grote markten een grote klap zal zijn voor onze verkoop, onze dealers, onze toeleveranciers en onze klanten.”

Kortom, Harley-Davidson maakt zich – terecht – zorgen. Eventuele invoerheffingen zou de prijzen van motoren tot ongekende hoogten stuwen. Het merk zit sowieso al in zwaar weer met teruglopende verkopen, terwijl het merk juist veel tijd, geld en moeite in innovatie steekt met onder meer de ontwikkeling van het nieuwe Milwaukee Eight-motorblok en de aangegane samenwerking met het elektrische motormerk Alta Motors.

Dit verhaal wordt zeker vervolgd.

Foto: Harley-Davidson

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?