Harley-Davidson patenteert zelfbalancerende techniek

Als er één merk boven elk ander merk is dat kan profiteren van een beetje hulp bij het manoeuvreren op lage snelheden, dan is het Harley-Davidson.

De lange en lage vormgeving, zo aantrekkelijk als het is, leent zich niet voor nauwkeurige beheersing op lage snelheden, zeker niet voor nieuwe rijders!

Maar hulp zou onderweg kunnen zijn, want Harley-Davidson lijkt een systeem te hebben ontwikkeld dat de motor in balans houdt. En het past in de top-box van de motor.

Het systeem bestaat uit een vliegwiel dat op zeer hoge snelheden draait en dat in een gimbal is gemonteerd. Hierdoor kan het op twee assen draaien. Eenmaal op snelheid is het geen probleem om een motor als een Harley rechtop te houden, wat betekent dat het systeem alleen bij zeer langzame snelheden in werking treedt. Misschien helpt het zelfs om de motor rechtop te houden als hij stilstaat.

Het is ook de moeite waard om op te merken dat dit een traditionele, mechanische gyroscoop is, niet dezelfde soort die we vinden in de IMU van nmotoren. Deze draait tot 20.000 tpm en wordt door een elektromotor gevoed. Het is zwaar genoeg om bij die snelheden de motor rechtop te houden.

Hoe houdt de gimbal de Harley-Davidson rechtop?

Wanneer de motor de gewenste snelheid bereikt, draait de elektromotor in het systeem het vliegwiel ter voorbereiding op het moment dat de motor weer langzamer rijd. Vervolgens vergrendelt het systeem de rolas van de gimbal (van links naar rechts) en verbindt deze met een actuator die de gimbal op de rolas kan bewegen. De actuator wordt bestuurd door een computer, waardoor deze naar links en rechts kan kantelen om te proberen een ongewenste val bij extreem lage snelheden te bestrijden.

Op deze manier kan een rijder die naar rood licht rijdt, zijn been strekt en vervolgens zijn voet op grind verliest (we hebben het allemaal meegemaakt) worden gered of in ieder geval een helpende hand krijgen aangereikt door het systeem dat de gimbal in de tegenovergestelde richting schuift.

Ondanks de kleine afmetingen van het vliegwiel (ten opzichte van de fiets), zou het door de snelheid waarmee het draait en de hoge positie op de motor meer dan genoeg kracht moeten kunnen uitoefenen om de motor rechtop te houden.

Bron: Visordown

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?