vrijdag 3 februari 2023

Heeft BMW een potentiële ramp in huis?

Laten we wel zijn: de BMW R1250 GS is een geweldige motor. Ziet er waanzinnig goed uit, rijdt uitstekend en houdt zijn waarde. Allemaal belangrijke zaken voor motorrijders. Daarbij is de herkenbaar van het model groot. Sinds de R1200 GS uit 2004 heeft BMW subtiele wijzigingen en technische verbeteringen doorgevoerd waardoor de 1250 GS nog heel veel verwantschap heeft met de eerste 1200-versie. Eigenlijk heeft BMW de GS vooral elektronisch verrijkt. Denk aan ESA, bochten-ABS, rij-modi, variabele kleptiming etc.

Bike to beat

Het verhaal dat BMW rond de GS heeft geweven steekt dan ook knap in elkaar. Dat heeft er voor gezorgd dat de GS nog steeds de bike to beat is. Andere merken moeten er haast moedeloos van worden, want het verkoopcijfer van hun Adventure steekt schril af bij die van de GS. Genoegen nemen met de kruimels is amper te verteren. Overal in Europa staat de GS in de top 5. In Duitsland zelfs bovenaan met 9.417 stuks, met als tweede de Yamaha MT-07 met een schamele 3.708. In Nederland hebben 860 motorrijders een nieuwe GS gekocht, terwijl 482 motorrijders kozen voor een V-Strom. En dan is het laatste cijfer mogelijk ook nog eens vertroebeld omdat het zowel de 1000 als 650 V-Strom betreft. Dat zijn enorme verschillen. De dominantie van de GS is zo overweldigend groot dat er in potentie een levensgroot gevaar in schuilt: met de GS heeft BMW nauwelijks speelruimte.

Eeuwige benchmark

Mogelijk dat er met de GS hetzelfde gebeurt als met Harley-Davidson. De Duitse adventure is de eeuwige benchmark, net zoals een custom van welk merk dan ook altijd op een Harley lijkt. Nu nog verkoopt BMW reusachtige aantallen, 2019 is zelfs het beste jaar ooit met wereldwijd 180.000 verkochte motoren. Als je de cijfers naar model vertaalt, zie je meteen dat BMW op een scherp mes loopt. Hoe belangrijk de GS is voor het succes van BMW laat onderstaand overzicht zien:

Land             BMW             R1250 GS
Duitsland      24.203           9.417 
Frankrijk      17.574           6.668
Italië              15.632           5.940
Spanje           12.967           4.927
Nederland     2.302             860    
Wereldwijd  180.000      68.400

Zuiver is het overzicht niet. Het aandeel GS’en in Duitsland en Nederland hebben we als maat genomen. In Duitsland zijn 38 van de 100 verkochte BMW’s een R1250 GS, in Nederland zijn dat er 37. Die verhouding hebben we ook aangehouden voor de andere landen, maar daar kun je natuurlijk gaten in schieten. Nóg is de GS geweldig populair, maar een minder geslaagde vormgeving kan zomaar leiden tot sterk dalende verkoopresultaten. Daarbij aangetekend dat BMW-rijders behoorlijk merkvast zijn. BMW laat zich vooralsnog van de voorzichtige kant zien. Begrijp je nou waarom een GS van 2004 nog steeds heel veel lijkt op een GS van 2020?

Jan Kruithof
Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

15 Reacties

  1. Ik vraag mij af waarom BMW juist in Nederland relatief zo weinig verkoopt ? Duitsland heeft 5x meer inwoners en verkoopt 10x meer. Voor de andere landen liggen die verhoudingen ook zo. Hebben de NL’se importeurs van andere merken al een list gevonden om een bres in de BMW verkopen te slaan ?

    • BMW is geen Duitse degelijkheid meer. Olieverbruik en storingen komen toch vaak voor.

      • Gewoon kletskoek, inmiddels rij ik de 3e boxer op rij, nooit probleem gehad met olieverbruik of storingen.

      • Rij een BMW netjes in als hij nieuw is. Vervolgens altijd rustig warm rijden die boxer. Dan is het olieverbruik verwaarloosbaar. Doe je dat niet dan kun je last krijgen van olieverbruik. Daar kun je BMW niet de schuld van in de schoenen schuiven!

        • Nee hoor, het heeft met de afwerking van de cilinders te maken. Als de laatste voorbewerking van de cilinder voor het aanbrengen van de coating te grof is blijft de motor olie zuipen. Heb het al heel veel meegemaakt, net als gebroken kruiskoppelingen van de aandrijfas, de meest bizarre electrische problemen door inwendig oxiderende bedrading, problemen met ABS systemen, nokkenassen waar de nokken vanaf slijten door verkeerde harding, oplossende remleidingen……

          Een heleboel zaken die je bij andere merken vrijwel niet tegenkomt. Het grote verschil is dat de BMW rijder het allemaal normaal vindt en accepteert.

      • Ik rij een BMW R90s Daytona uit 1976 en deze is altijd netjes bereden en verzorgt. Nu na 150000km gebruikt hij nog een verwaarloosbare hoeveelheid olie. Dus om nu BMW af te kraken lijkt me wel erg ver gezocht.

    • Of misschien omdat NL er al té veel heeft rondrijden ?
      We willen toch wel eens wat anders ?? (en echt niet alleen ik, zei de gek)

  2. Moeten we eigenlijk wel zo nodig alles vergelijken, vaak is het appels met peren o.i.d.
    Het is m.i een wereld merk met heel veel technische innovaties, maar kan natuurlijk niet altijd jouw keuze zijn, maar mag van mij hoor.
    Ik ben b.v. helemaal geintreseerd in hun nieuwe cruiser ideeën zoals de R18/2.
    Ik zeg “leven en laten leven” maar natuurlijk wel kritisch blijven, maar kracht termen als “rampen” hoeven voor mij niet hoor.

  3. BMW staat voor Bagger Met Wielen een terugroepactie (op bevel van de rechter} voor de MIni{BMW 1 serie} ivm met stuurproblemen die levensgevaarlijke situaties kan oproepen, wordt door BMW NL afgedaan met: komt niet voor hoor, maar we kunnen het oplossen voor 2000 euro.

    • Motoren en auto’s van BMW kunnen en mogen niet met elkaar vergeleken worden en dan nog een BMW kloon erbij betrekken is erg kortzichtig

  4. Het is opmerkelijk dat het eenvoudige boxerconcept uit het begin van de vorige eeuw al jaren de benchmark vormt voor adventure-achtige motoren. Zo is voor iets meer geld – nb van hetzelfde merk – een veel verfijnder motor als de 6 cilinder K1600 te koop. Zelf rijd ik al decennia BMW ‘ees – o.a. de GS 1150 GS- omdat ik het merk prettig vind rijden. Tegelijkertijd zie ook de absurd hoge nieuwprijzen voorbijkomen in vergelijk met andere merken en ook het onderhoud is een niet te verwaarlozen factor. Kennelijk biedt BMW – tenminste in mijn geval – de X factor in motorrijden en dat mag wat kosten. Zoals een ex BMW dealer me toevoegde na het vervangen van de droge platenkoppeling van m’n GS à 1050 euro: Ach mijnheer, ‘BMW rijders betalen hun factuur met een glimlach’. Een nieuwe BMW zal ik wel kunnen, maar niet willen aanschaffen, maar dat geldt eigenlijk voor alle merken.
    Dat een GS uit 2004 op een GS uit 2020 zou lijken, geeft aanleiding om deze beoordelaar zonder omwegen – ivm de kans op ongelukken onderweg – te verwijzen naar een landelijke keten met een keur aan lenzen en monturen. Beide types hebben twee wielen en één stuur, waarmee de vergelijking wel ongeveer ophoudt.

  5. BMW R1100gs van 1995 met 305.000 km. gereden.
    Gekocht bij 60.000 km. Lager overbrenging achter een keer vervangen. Olieverbruik 1 liter op verversingsbeurt van 10.000 km. Onderhoud zelf gedaan. Zelfde koppeling en versnellingsbak. Geen snelle optrekker/wheelies maar wel een heel vlotte doorrijder. Stuk rijden kan je alles als je wilt.
    Bij 305.000 km stukjes af van mantel van nokvolgers. Kon wel doorrijden. Niet gerepareerd. Verkocht en nu R1200R van 2009. Ook prima fiets! BMW dus betrouwbaar voor mij. Hoor altijd de dingen die niet goed gaan. Kan zijn dat er wat te snel een nieuw model op de markt gezet wordt en testen te kort zijn????????

Reacties zijn gesloten.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen