Heeft BMW een potentiële ramp in huis?

Laten we wel zijn: de BMW R1250 GS is een geweldige motor. Ziet er waanzinnig goed uit, rijdt uitstekend en houdt zijn waarde. Allemaal belangrijke zaken voor motorrijders. Daarbij is de herkenbaar van het model groot. Sinds de R1200 GS uit 2004 heeft BMW subtiele wijzigingen en technische verbeteringen doorgevoerd waardoor de 1250 GS nog heel veel verwantschap heeft met de eerste 1200-versie. Eigenlijk heeft BMW de GS vooral elektronisch verrijkt. Denk aan ESA, bochten-ABS, rij-modi, variabele kleptiming etc.

Bike to beat

Het verhaal dat BMW rond de GS heeft geweven steekt dan ook knap in elkaar. Dat heeft er voor gezorgd dat de GS nog steeds de bike to beat is. Andere merken moeten er haast moedeloos van worden, want het verkoopcijfer van hun Adventure steekt schril af bij die van de GS. Genoegen nemen met de kruimels is amper te verteren. Overal in Europa staat de GS in de top 5. In Duitsland zelfs bovenaan met 9.417 stuks, met als tweede de Yamaha MT-07 met een schamele 3.708. In Nederland hebben 860 motorrijders een nieuwe GS gekocht, terwijl 482 motorrijders kozen voor een V-Strom. En dan is het laatste cijfer mogelijk ook nog eens vertroebeld omdat het zowel de 1000 als 650 V-Strom betreft. Dat zijn enorme verschillen. De dominantie van de GS is zo overweldigend groot dat er in potentie een levensgroot gevaar in schuilt: met de GS heeft BMW nauwelijks speelruimte.

Eeuwige benchmark

Mogelijk dat er met de GS hetzelfde gebeurt als met Harley-Davidson. De Duitse adventure is de eeuwige benchmark, net zoals een custom van welk merk dan ook altijd op een Harley lijkt. Nu nog verkoopt BMW reusachtige aantallen, 2019 is zelfs het beste jaar ooit met wereldwijd 180.000 verkochte motoren. Als je de cijfers naar model vertaalt, zie je meteen dat BMW op een scherp mes loopt. Hoe belangrijk de GS is voor het succes van BMW laat onderstaand overzicht zien:

Land             BMW             R1250 GS
Duitsland      24.203           9.417 
Frankrijk      17.574           6.668
Italië              15.632           5.940
Spanje           12.967           4.927
Nederland     2.302             860    
Wereldwijd  180.000      68.400

Zuiver is het overzicht niet. Het aandeel GS’en in Duitsland en Nederland hebben we als maat genomen. In Duitsland zijn 38 van de 100 verkochte BMW’s een R1250 GS, in Nederland zijn dat er 37. Die verhouding hebben we ook aangehouden voor de andere landen, maar daar kun je natuurlijk gaten in schieten. Nóg is de GS geweldig populair, maar een minder geslaagde vormgeving kan zomaar leiden tot sterk dalende verkoopresultaten. Daarbij aangetekend dat BMW-rijders behoorlijk merkvast zijn. BMW laat zich vooralsnog van de voorzichtige kant zien. Begrijp je nou waarom een GS van 2004 nog steeds heel veel lijkt op een GS van 2020?

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?