donderdag 6 oktober 2022
premium preview

Dit is een Premium-Preview artikel. Deze kun je op dit moment tijdelijk lezen om kennis te maken met onze betaalde artikelen. Wil je in de toekomst alle Premium artikelen kunnen lezen? Neem dan een abonnement. Dat kan al vanaf €2,50 per maand. Klik hieronder op de button voor de mogelijkheden.

Hesketh Heresy 450 nog deze maand te koop

Herinner je je Hesketh? De trotse Britse motorfietsfirma was in het begin van de jaren tachtig de nieuwste onderneming van Lord Alexander Hesketh. Voor fans van de Britse industrie, Formule 1, of beide, doet die naam misschien een belletje rinkelen. In 1975 behaalde zijn F1-team de enige overwinning tijdens de Grand Prix van Zandvoort, door James Hunt, de latere wereldkampioen.

Nadat hij zag hoe de Britse motorfietsindustrie het moeilijk had terwijl de Japanse industrie klinkende munt verdiende zonder dat het einde in zicht kwam, nam Hesketh het noodlottige besluit om de natie te hulp te schieten. Helaas, in een klassiek geval van overschatting, was het resultaat Hesketh V1000 het tegenovergestelde van de sterke, grensverleggende, toonaangevende motorfiets die was beloofd. De Hesketh kostte ook te veel, dus het was waarschijnlijk geen verrassing toen de firma na slechts 140 machines failliet ging.

In 1982 voelde Lord Hesketh zich verplicht om de rechten van het motorbedrijf dat zijn naam droeg terug te kopen en ook om de oude V1000 om te bouwen tot een ‘nieuwe’ machine, de Vampire genaamd. Helaas was het een geval van nieuw uiterlijk, zelfde problemen. En de tussenliggende jaren tussen toen en nu bleken inderdaad een hobbelige rit.

Cosworth-ingenieur

In 2010 kocht voormalig Cosworth-ingenieur Paul Sleeman Hesketh en begon hij zijn jarenlange ervaring met engineering toe te passen op een nieuw project, dat de naam ‘24’ kreeg. Aangedreven door een 2000cc-S&S V-twin werd dat eerste, volledig nieuwe model in decennia geprijsd op een uiterst serieuze £35.000 – wat, gecorrigeerd voor inflatie, zou neerkomen op ongeveer € 45.000,-. De motorfiets voldeed aan de Euro3-norm. Maar als Hesketh verder wilde gaan, moest het serieus gaan nadenken over de komende Euro5- en 6-eisen.

Als je nadenk over één probleem, denk je ook al snel na over andere dingen die je ook zou kunnen veranderen. Wat als Hesketh voor de eerste keer in zijn geschiedenis een meer betaalbare motorfiets zou uitbrengen? Het is 2022 en nog deze maand wordt de gloednieuwe Hesketh Heresy de markt op. Volgens een recent interview dat Sleeman had met MCN, lijkt het erop dat we corona mogen danken hebben voor zo’n radicale heroverweging.

Waarom ‘Heresy’? Hesketh heeft op zijn Facebook-pagina vrolijk kleine teasertjes gepubliceerd van verschillende onderdelen van de motor, die ons tenminste wat details laten zien. Om te beginnen wordt de Hesketh aangedreven door een 450cc-eencilinder, waarvan Hesketh zegt dat het ‘is gemaakt onder licentie van Honda, het was ooit het XR400-MXblok, dat zich ruimschoots heeft bewezen en behoorlijk kogelbestendig is, geproduceerd volgens Hesketh specificaties in Taiwan, dubbele poort, dubbele injector Euro 5 gecertificeerd.’

Er is ook een glimp van wat een cantilever-vering lijkt te zijn op een andere foto – en niet te vergeten de verwachte verkoopprijs, die € 12.500,- (zonder NL-belasting) bedraagt. Naar schatting worden zo’n 100 motorfietsen gebouwd in één jaar. De firma zegt dat de Hesketh Heresy ergens deze maand – september 2022 – uitkomt, maar een precieze datum wordt niet gegeven.

Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen