Hoe gaat de motorverkoop in Duitsland?

In Duitsland loopt de verkoop van nieuwe motoren en scooters de spuigaten uit. Na de eerste Covid-19 golf heeft de motorverkoop een enorme impuls gekregen. Het virus en de daarmee gepaard gaande maatregelen hebben de behoefte aan meer individuele mobiliteit sterk aangewakkerd. Deze trend is duidelijk waarneembaar over de hele wereld. Maar Duitsland (en kleinere Europese landen zoals Zweden en Nederland vertonen deze trend in versterkte mate.

In de afgelopen maanden is de motorverkoop in Duitsland met +50% gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In oktober, toen de tweede golf Covid-19 zichtbaar werd waardoor opnieuw beperkingen noodzakelijk werden, steeg de verkoop van nieuwe motorfietsen opnieuw sterk met een totaal van 12.464 stuks, een stijging van 23,8%.

November topmaand: + 98,1%!

In november is de verkoop kunstmatig opgedreven door de OEM’s. Dealers werd aangeraden zo snel mogelijk uitverkoop te houden van modellen in voorraad met een aflopende Euro4-homologatie. Vanaf 1 januari 2021, wanneer Euro5 in Europa wordt ingevoerd, kan de Euro4 slechts binnen de 10% van de verkoop van de afgelopen twee jaar worden geregistreerd. Gezien de limiet per homologatiecode was er een sterke uitverkoopactie in landen waar de dealervoorraad hoog was, zoals in Duitsland. In november stopten de registraties bij 11.945 stuks een stijging van 98,1%.

Motorverkoop: Hoe doet BV Nederland Motorland het?

Motorverkoop Duitsland: Piaggio marktleider

Marktleider in de eerste elf maanden is Piaggio met 29.891 stuks (+22,5%). Voormalig leider BMW verkocht 26.709 stuks (+3,7%) en Honda bezit de derde stek met 23.520 stuks (+19,1%). Op de vierde plaats staat KTM (21.040 – +26,9%) gevolgd door Yamaha (20.600 – +19,7%), Kawasaki (14.317 -+20,8%) en Harley-Davidson (10.311 +1,7%).

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?