Voge 500 AC: een klassieke naked

De Voge 500 AC wordt aangedreven door een 471 cc parallel-twin, die een maximaal vermogen van 43,5 pk kan leveren. Moderne lijnen worden gecombineerd met LED-koplampen en digitale instrumenten.

Loncin Motorcycle, moederbedrijf van Voge, is een Chinees motormerk dat in 1983 werd opgericht in Chongqing, een van de grootste metropolen in centraal-zuidelijk China. Het bedrijf maakt motorfietsen, vierwielers en motorblokken. De groep bezit meer dan achtduizend octrooien en verkoopt zijn producten in meer dan honderd landen over de hele wereld. Binnen Loncin is Voge de premium-brand. Het zag z’n levenslicht in 2018 en het bedrijf wil motorfietsen ontwikkelen die anders zijn dan de motorfietsen die al in het assortiment zitten. Denk aan modellen met een hoger vermogen en met meer geavanceerde technologie.

Voge verkoop in de Benelux

Sinds dit jaar is Voge ook in de Benelux te koop, met inmiddels een assortiment dat vijf modellen omvat: twee nakeds met de naam Brivido, verkrijgbaar als 300R en 500R, de twee adventure bikes Valico, verkrijgbaar als 300DS en 500DS en de klassieke Trofeo. Die is voorlopig alleen verkrijgbaar in de 300AC-versie.

Dubbeltest Honda CB500X vs. Voge 500DS

In China presenteerde Loncin op de laatste internationale Motorshow een nieuw model, de klassieke Voge 500 AC. Net als de andere motoren uit de Voge 500-serie wordt de nieuwe AC aangedreven door een parallel-twin van 471 cc. Die bereikt z’n maximum vermogen van 43,5 pk bij 8.500 tpm. Bij 7.000 tpm wordt een maximum koppel van 40,5 Nm geleverd.

Modulair

Naast het blok deelt de Voge 500 AC ook een deel van het chassis met de andere modellen in de serie. We zien bijvoorbeeld een Kayaba upside-down vorm van 41 mm en vcentraal gemonteerde monoshock. Het remsysteem is van het merk Nissin en maakt gebruik van twee 298 mm remschijven aan de voorzijde en een enkele schijf van 240 mm aan de achterzijde. Het ABS-systeem is uiteraard standaard. De lichtmetalen velgen meten 17″ en zijn geschoeid met een 120/70-band voor en 160/60 achter. De zithoogte bedraagt 795 mm, de tank heeft een inhoud van 19 liter en de topsnelheid schommelt rond de 160 km/u. In totaal weegt de Voge 500 AC zo’n 198 kg.

De verschillen

Het verschil met de Brivido 500 zit ‘m in de lijnen. De 500 AC is meer klassiek, heeft  een gespierde tank en een breed zadel voor rijder en passagier. Ook is de frontplaat voor de LED-koplamp weg. Die zit op de AC tussen de vorkpoten. De conisch gevormde roestvaststalen uitlaat is ook nieuw. De nummerplaathouder, inclusief de achterste richtingaanwijzers, zijn lager en aan de zijkant van de achterbrug bevestigd.

Ongewijzigd overgenomen van de 500R is het LCD-instrumentarium, dat een klassieke toerenteller, kilometerteller, brandstofpeil, versnellingsindicator, koelvloeistoftemperatuur en bovendien de klok bevat. Op dit moment is er geen nieuws of de 500 AC ook naar de Benelux komt.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?