Hoe nieuw wordt de nieuwe Diavel?

Toegegeven: het is en blijft speculatie. Ducati heeft namelijk nog niets bevestigd, maar dealers in Amerika weten sinds vorige week meer. De nieuwe Diavel komt er, maar niet radicaal anders.

De veranderingen kunnen gezien worden als een ‘algemene update’, in lijn met nieuwe technieken die Ducati de afgelopen tijd meer heeft gebruikt. LED-lampen dus, zoals we die op beide Panigale’s en de Monster 1200 zien, en toepassing van dubbele bougies per cilinder, zoals de Multistrada en eveneens Monster 1200 dat al een tijdje hebben. Beide motoren gebruiken hetzelfde 11-graden Testastretta-motorblok. Verdere wijzigingen aan het motorblok beperken zich volgens insiders tot kleine ingrepen: nieuwe mappings en zeer beperkte wijziginen aan het inlaattraject, maar grotere veranderingen aan het uitlaattraject. Daarmee zou Ducati in totaal zo’n acht pk winst boeken, nu piekend op 170 pk. De 162 pk was al indrukwekkend voor een ‘cruiser’, maar het kan en mag dus nog extremer, als het aan Ducati ligt. 

De nieuwe uitlaatpartij zou scherper en sportiever zijn dan de huidige (zie foto boven), en meer in de lijn zoals de nieuwe Monster 1200 de uitlaatpartij heeft.

Sagnant detail: de nieuwe Diavel zal overmorgen onthuld worden, op Audi’s stand op de Autosalon van Genève. De kruisbestuiving met Audi wordt wat dat betreft steeds duidelijker.

 

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?