Husqvarna: wie heeft wat in handen?

Eerlijk is eerlijk: het is af en toe moeilijk te volgen. Motormerken met een roemruchte naam zijn veel geld waard en belanden vaak in handen van de hoogste bieder. Tja, wat voor waarde zo’n merknaam dan nog heeft? Nou, best veel, kijk bijvoorbeeld maar naar Triumph: een geheel nieuw merk, maar dankzij de oude gekochte Hinckley-historie toch een merk met roem en faam. En zo zijn er vele andere namen te noemen, zoals onlangs Brough weer de kop op stak. 

Maar afijn, de geschiedenis van Triumph en Brough is nog wel te volgen. Husqvarna daarentegen lijkt de laatste jaren meer een handelsonderneming dan een motormerk en is meer in het nieuws omdat de merknaam wordt verkocht, dan dat het revolutionaire motoren maakt.

Een paar jaar geleden kocht BMW Husqvarna, waarna we Husqies kregen met BMW-basis. De Nuda bijvoorbeeld, is eigenlijk niet meer dan een goed verbouwde BMW F800. Niets mis mee hoor, maar toch. In maart 2013 verkocht BMW Husqvarna weer, ditmaal aan KTM. Dat was wel een beetje vreemd, want KTM had Husaberg toch al als ‘spin-off’? Ja, dat was zo, maar uit de officiële KTM-persberichten bleek dat het niet meer was dan een slimme marketingtruc: ‘De roemruchte historie van Husqvarna wordt samengevoegd met de moderne techniek van Husaberg’. Beide merken gingen samen onder de naam: Husqvarna, jawel. Het is simpel: zo’n Husqvarna-logo op de tank verkoopt toch nét iets beter.

En zo lijkt Husqvarna niet meer dan een speelbal te zijn. Een speelbal die vooral marketingtechnisch grote waarde heeft. Maar, gisteren bereikte ons het officiële bericht dat GasGas, de Spaanse motorfabrikant, onderdelen van Husqvarna heeft gekocht. Ja, dat lees je goed, al ligt het iets genuanceerder. Wat is er nou aan de hand? 

‘Moto Italia’, dat tot maart 2013 onder de vlag van BMW Husqvarna’s maakte en toen ‘Husqvarna Motorcycles s.r.l’ heette, heeft een contract met GasGas getekend. In dat contract staat dat GasGas de rechten van in het Husqvarna-tijdperk opgedane ervaring met twee- en viertaktmotorblokken mag gebruiken. Ervaring die, inderdaad, onder supervisie van BMW werd opgedaan. 

Dus, in Jip-en-Janneke-taal: Moto Italia, voorheen de fabriek van Husqvarna toen het nog onder BMW viel, heeft de destijds ontwikkelde technologie en de rechten daarop, verkocht aan GasGas, met goedkeuring van KTM.

Kortom: het zal niet lang duren totdat we het viertakt-motorblok van bijvoorbeelde de Husqvarna X-lite in een GasGas zullen zien. Ontwikkeld door het Italiaanse Moto Italia, onder toeziend oog van het Duitse BMW, overgenomen door het Oostenrijkse KTM, nu in handen van het Spaanse GasGas.

En ja, wij moeten het ook twee keer lezen. Het is onderhand bijna niet meer te volgen en dat doet de ooit zo roemruchte merknaam Husqvarna niet veel goeds. Ooit Zweeds, Duits, Italiaans en nu Oostenrijks, die dus gisteren een DNA-streng verkochten aan Spanje.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.