Honda: aërodynamische spiegels op nieuwe supersport?

Het is geen geheim dat Honda werkt aan een nieuwe supersport met V4 blok. Die zal waarschijnlijk naast de Fireblade worden aangeboden. De eerste patenten gaan terug tot 2014 en sindsdien heeft Honda regelmatig nieuwe technische oplossingen ingediend. Ook zou de keuze van het WSB Moriwaki-team de komst van een geheel nieuw model voor de WK Superbikes bevestigen. Daarmee volgt Honda de weg van Ducati, die speciaal voor deelname aan het WSB een motor klaarstoomde die volgens de geldende homologatieregels net door de beugel konden. Kawasaki zou deze truc voor de nieuwe Ninja ZX-10R ook willen toepassen voor het WSB 2020-2021.

Uit een zo’n ingediend octrooi lijkt Honda te gaan erken met achteruitkijkspiegels mdie een aërodynamische functie hebben. In plaats van te vertrouwen op wings die op de kuip worden aangebracht, zoals bij de Aprilia RSV4 en de Ducati V4R – lijkt Honda te kiezen voor spiegels die downforce te genereren. Op zijn minst is dat een merkwaardige oplossing: want noem eens een motorrace waar achteruitkijkspiegels verplicht zijn?

Niet vreemd

Voor Honda is zo’n vreemde aërodynamische keuze niet nieuw. De allereerste Honda CBR900RR Fireblade had vanwege aërodynamische voordelen gaatjes in de stroomlijn. De superbike doe in die jaren meedeed aan het wereldkampioenschap had de gaatjes niet.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

Rijdt al heel lang motor. Is niet zo geïnteresseerd in de motor zelf, maar wel in wat-ie kan. Sterke voorkeur voor allroads, maar hypernakeds zijn ook niet te versmaden. En natuurlijk classics vanwege de techniek én de aaibaarheid. Rijdt zo'n 40.000 km per jaar. Heeft drie motoren, waarvan één woon-werk. Bezit zelf geen auto.

Misschien vind je dit ook interessant?