Honda Africa Twin nu geheel onthuld

In mei kregen we al deze gedeeltelijke onthulling te zien, maar vandaag heeft Honda het doek van alle details en specificaties getrokken. Volgens Honda is het eindresultaat een allroad-motorfiets die de belangrijkste kenmerken van de ‘oude’ Africa Twin combineert: off-road capaciteiten, toercomfort en alledaags gebruiksgemak. Dat blaast nogal hoog van de toren, dus we zetten alles even nauwlettend op een rijtje…

Eerst maar eens het motorblok; de achtkleps 998cc-paralleltwin met dubbele ontsteking levert 95 pk aan topvermogen en 98 Nm aan koppel. Honda benadrukt dat het motorblok is ontwikkeld op een lineaire vermogensopbouw en dat de 270-graden krukas voor extra tractie van het achterwiel zorgt. Verder is het blok zo compact mogelijk gehouden, zo zit de waterpomp bijvoorbeeld in het koppelingshuis. Die koppeling is trouwens een zelfbekrachigend exemplaar met slipperclutch, en voor de ontwikkeling van de versnellingsbak is nauwlettend naar die van de CRF-crossmotoren gekeken. 

Het motorblok hangt in een stalen dubbel wiegframe, met aan de voorzijde een geheel instelbare (veervoorspanning, ingaande demping, uitgaande demping) upside-down Showa-voorvork. De achterschokdemper is ook van Showa maar is enkel qua veervoorspanning instelbaar, met een hydraulisch systeem met toegankelijke draaiknop. De rempartij is van Nissin: radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen grijpen aan de voorzijde aan op 310mm-remschijven. Het geheel staat op een 18-inch achterwiel (150/70-18) en een 21-inch voorwiel (90/90-21). Als berijder zetel je in een zadel dat qua zithoogte instelbaar is op 870 en 850 millimeter. De 18,8-liter benzinetank brengt je daarin zo’n 400 kilometer ver, zo claimt Honda. 

Het tractiecontrolesysteem is door Honda als ‘HSTC – Honda Selectable Torque Control’ gedoopt en is in drie standen instelbaar. Hierbij is het trouwens altijd mogelijk om het ABS-systeem aan de achterzijde uit te schakelen; de voorzijde blijft altijd werken. Africa Twins met Dual Clutch-systemen krijgen bovendien naast de bekende D- en S-modi ook een G; die van Off-road. Bovendien krijgt de S-modus nog een onderverdeling van S1, S2 en S3. 

De Africa Twin komt in vier kleurschema’s naar Nederland: CRF Rally, Tricolor, zilver en zwart. De prijzen liggen, zonder belastingen, net iets boven €12.500. In Nederland mag je daar dus gerust nog een paar duizend euro bij op tellen.

Nog even de droge kost op een rijtje:

998cc-paralleltwin met 270-graden ontstekinginterval
Boring x slag = 92,0 x 75,1 mm
70kW/95 pk @ 7500 tpm
98Nm @ 6000 tpm
Drooggewichten: 212 kg met ABS, 222 kg met DCT
Rijklaargewichten: 232 kg met ABS, 242 kg met DCT
18,8-liter benzinetank
Wielbasis is 1575 millimeter

 

[justified_image_grid ids=22413,22414,22415,22416,22417,22418,22419,22420,22421,22422,22423,22424,22425,22426,22427,22428,22429,22430,22431,22432,22433,22434,22435,22436,22437,22438]

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?