zaterdag 4 mei 2024

Honda bereidt zich voor op de verkoop van zware motorfietsen in China

In China blijft de markt voor zware motorfietsen stabiel, met maar liefst 800.000 verkochte motorfietsen in 2022 met een cilinderinhoud van meer dan 500 cc. Honda wil dit lucratieve segment van de markt in China niet onbenut laten.

China is voor motorfabrikanten een aantrekkelijke locatie vanwege de mogelijkheid om tegen aanzienlijk lagere kosten te produceren dan in Europa of Japan. Bovendien biedt de markt in China een enorme kans, met 800.000 motorfietsen boven de 500 cc in 2022 en meer dan 14 miljoen stuks met een kleinere cilinderinhoud. China heeft een motormarkt die veruit elke andere natie overtreft. En Honda neemt actief deel aan deze groeiende markt.

Jan Kruithof: ‘Japan streefde niet naar werelddominantie, China wel’

Honda produceert en verkoopt al geruime tijd lichte motorfietsen in China, maar wil nu uitbreiden om zwaardere motorfietsen te kunnen bouwen. Via zijn investeringsholding, Honda Giken Industrial Investment Co. Ltd., heeft Honda in de laatste maanden van 2023 een bedrijf opgericht dat gespecialiseerd is in de verkoop van zwaardere motorfietsen op de Chinese markt. Dit bedrijf, genaamd Honda Motorcycles Sales Co. Ltd., heeft zijn hoofdkantoor in Shanghai, het economische centrum van China.

Steigende populariteit

Honda Motorcycles Sales Co. Ltd wordt naar verwachting gelanceerd op 1 april 2024 en zal waarschijnlijk beginnen met de introductie van een viercilinder motorfiets in China, passend bij de lokale markttrends. De Chinese markt vertoont de afgelopen jaren een stijging in de populariteit van motoren met drie en vier cilinders en een cilinderinhoud tussen 400 en 1000 cc.

Honda Tokio wil op deze vraag inspelen door iets aan te bieden dat de interesse van de Chinese klanten kan vastleggen. Of het nu gaat om een volledig nieuw ontwerp of een variant van een bestaand model, zoals de momenteel alleen in Japan geproduceerde modellen 400 Four, of afgeleid van de 650 CB, of mogelijk zelfs de oude 800 cc V-twin, is nog niet bekend of aangekondigd. Hoe dan ook: een ‘goedkopere’ en toch zware Honda zou het in Europa ook goed kunnen doen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen