We kregen onverwacht een kijkje achter de schermen dankzij een Australische patentindiening. Daaruit blijkt dat Honda iets groots in petto heeft: de CB1000 GT 2026, een sportieve crossover die het midden houdt tussen een toermachine en een superbike. Nog voor hij officieel op een motorshow staat te pronken, weten we al dat dit model serieuze prestaties belooft voor een prijs die bij de concurrentie ongetwijfeld wat zweetdruppels veroorzaakt.
Honda kiest duidelijk voor een slimme aanpak: één degelijk platform uitbouwen tot meerdere varianten. De CB1000 GT deelt zijn technische basis met de CB1000 Hornet en CB1000 F. Zo kan Honda efficiënt blijven werken en toch inspelen op verschillende wensen van motorrijders. Logisch dus dat deze nieuwkomer zich nestelt in het populaire 17-inch crossoversegment waarin veelzijdigheid en rijcomfort samenkomen.
Superbike-hart met toergeest
Onder het slanke kuipwerk ligt een 1000cc-viercilinderblok dat terug te voeren is op de Fireblade van 2017. Volgens de homologatie haalt de GT 147,5 pk bij 11.000 toeren – iets minder dan de Hornet, maar juist met meer kracht in het middengebied. Precies wat je wil voor lange ritten met bagage en passagier. Het frame is grotendeels van de Hornet geleend, maar verstevigd en verlengd voor extra stabiliteit en comfort. Met zijn 1.466 mm wielbasis en 17-inch wielen houdt de CB1000 GT zijn sportieve karakter, maar dan met een flinke scheut luxe.

Comfort voor de lange adem
Deze Honda is duidelijk gemaakt voor kilometersvreters. De deels gekuipte vormgeving vloeit mooi over in de tank, wat niet alleen goed oogt maar ook aerodynamisch voordeel biedt. De hogere zithouding zorgt voor beter overzicht op de weg, terwijl het windscherm, handkappen en middenbok standaard aanwezig lijken. Met comfortabele zadels, handige handgrepen en slim geplaatste voetsteunen kun je urenlang blijven rijden zonder vermoeid te raken.
Qua elektronica verwachten insiders zaken als een quickshifter, cruisecontrol, verschillende rijmodi en mogelijk zelfs semi-actieve vering. Alles om het toeren net dat beetje relaxter te maken.
Slimme strategie, sterke toekomst
De CB1000 GT 2026 laat zien dat Honda z’n modulaire aanpak tot kunst verheft. Waarom alles opnieuw uitvinden als je een bewezen basis perfect kunt aanpassen? De verwachting is dat de motor officieel wordt voorgesteld tijdens een van de grote motorshows. Tot die tijd houden de gelekte beelden de spanning erin.
Honda lijkt met de GT precies te raken wat motorrijders zoeken: prestaties van een superbike, het comfort van een toerder en dat alles zonder dat je spaarvarken hoeft te slachten. Geen wonder dat de concurrentie zich alvast achter de oren krabt.



