Honda komt met Thruxton R-concurrent?

Bij Honda zullen ze bij de presentatie van de Triumph Thruxton R wel gedacht hebben; ‘dat willen wij ook!’, en ondertussen hadden ze zelf een geel gebakje op hun eigen stand staan, wat door moest gaan als de nieuwe zware retro van het merk met de grote H.

Dus kwamen ze op de Osaka Motor Show afgelopen weekend met een ontwerpstudie die zich – in ieder geval qua looks – aardig kan meten met de 1200cc Thruxton R uit Hinckley. 

De basis van dit Honda CB Concept II is nog steeds de huidige CB1100, maar CB Concept I is compleet gedeklasseerd door dit exemplaar. De draadspaakwielen zijn pleite, de voorvork is vervangen door een veel dikker soort met radiale Brembo-klauwen, een vette aluminium achterbrug werd gemonteerd, evenaals Öhlins-schokbrekers en qua uiterlijk kunnen we wel van een café racer spreken. 

CONCURRENTIE
Met de Thruxton R en het vooruitzicht van deze CB II wordt het zware retro-segment behoorlijk zwaarbevochten. BMW heeft uiteraard de R nineT, Yamaha voert de XJR1300 en Moto Guzzi heeft dan nog de Griso 1200. Mocht je echt een dikke portemonnee hebben, dan kun je ook de Norton Dominator meetellen.

Vier-in-lijns, boxertwins, staande twins, dwarsgeplaatste V2s; er is van alles te krijgen! Nu moet Honda de CB1100 alleen nog wel even vervangen door iets als het CB Concept II, want vergeleken met de dikke Thruxton R van Triumph en de stoere XJR van Yamaha is de huidige CB1100 behoorlijk braaf en terughoudend.

De trend is gezet en wij waarderen het nu al.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Misschien vind je dit ook interessant?